play

Asiakkaiden tyytyväisyys sähköyhtiöihin kovassa laskussa – Vaasan Sähkö romahti

Yksityisasiakkaiden tyytyväisyys sähköyhtiöihin laski tänä vuonna 65,5 prosenttiin, joka on mittaushistorian matalin taso. Kuvituskuva. LEHTIKUVA / Heikki Saukkomaa

Yksityisasiakkaiden tyytyväisyys sähköyhtiöihin laski tänä vuonna 65,5 prosenttiin, joka on mittaushistorian matalin taso. Kuvituskuva. LEHTIKUVA / Heikki Saukkomaa

STT-Lehtikuva

Asiakastyytyväisyys sähköyhtiöihin on energiakriisissä lähtenyt laskuun, käy ilmi tutkimusyhtiö Epsi Ratingin kyselystä. Yksityisasiakkaiden keskimääräinen tyytyväisyys laski tänä vuonna alle 66 indeksipisteeseen mittaushistorian matalimmalle tasolle. Samalla tasolla on käyty vain kerran aiemmin, vuonna 2006.

Yritysasiakkaiden tyytyväisyys oli keskimäärin 68 indeksipisteen tasolla, pysyen lähes muuttumattomana viime vuodesta.

Sähköyhtiöistä suurimman romahduksen koki Vaasan Sähkö, jonka yksityisasiakkaiden tyytyväisyys sukelsi 19 pistettä edellisvuodesta 55 pisteeseen. Yritysasiakkaiden tyytyväisyys upposi 16 pisteellä 63:een. Vielä viime vuonna Vaasan Sähkö oli yritysasiakkaiden suosikki, ja toissa vuonna se johti yksityisasiakkaiden tyytyväisyyslistausta.

–  Vaasan Sähkö ei ollut vielä ehtinyt muuttaa hinnoitteluaan tutkimuksen datankeruun ollessa käynnissä. Samanhintaisen sähkön myyminen valtakunnallisesti ei ole kovin poikkeavaa, ja Vaasan Sähkön saama mediahuomio aiheen tiimoilta vaikuttaisi olleen tähän nähden suhteettomankin suurta, sanoi tiedotteessa Epsin maajohtaja Heidi Laitinen.

Mainos alkaa
Mainos päättyy
Mainos alkaa
Mainos päättyy

Tyytyväisimmät yksityisasiakkaat olivat Herrforsilla (80) ja Vattenfallilla (72). Herrfors oli ainoa sähköyhtiö, jonka asiakkaat katsottiin erittäin tyytyväisiksi.

Yritysasiakkaiden tyytyväisyydessä korkeimmalle sijalle noussut yksittäinen yhtiö oli vuonna 2018 perustettu energiayhtiö Väre 70 pisteellä.

Sähkön säästö monen mielessä

Epsin kyselytutkimukseen vastasi yli 2  200 Suomessa asuvaa yli 18-vuotiasta yksityisasiakasta sekä yli 1  300 yritysasiakasta. Haastattelut tehtiin lokakuun lopulla ja marraskuun alussa.

Mainos alkaa
Mainos päättyy
Mainos alkaa
Mainos päättyy

Epsi Ratingin asiakastyytyväisyysindeksi tuotetaan asteikolla 0–100, jossa 0–60 on tyytymätön, 60–75 on tyytyväinen ja yli 75 erittäin tyytyväinen.

Energiakriisi on näkynyt muissakin kyselyissä. Valtioneuvoston Kansalaispulssi-kyselyn mukaan marraskuussa lähes 90 prosenttia vastaajista kertoi tehneensä joitain energiansäästötoimia.

Suosituimpien sähkön säästökeinojen joukossa olivat esimerkiksi suihkuajan lyhentäminen ja kodin lämpötilojen pitäminen tavanomaista alempana, joista kertoi lähes puolet vastaajista. Huoli sähkön ja muiden energiamuotojen hintojen muutoksista oli pysynyt korkealla tasolla, sillä melko tai erittäin huolissaan kertoi olevansa hieman yli puolet vastaajista.

---

Mainos alkaa
Mainos päättyy

Juttua korjattu kello 8.58: tutkimuksen luvut ovat asiakastyytyväisyyttä mittaavia indeksipisteitä, eivät tyytyväisten asiakkaiden prosenttiosuuksia, kuten aiemmin kerrottiin.

uusimmat

Haemme jutun kohta
Haemme jutun kohta
Haemme jutun kohta
Haemme jutun kohta

Luetuimmat

Haemme jutun kohta
Haemme jutun kohta

Haemme jutun kohta
Haemme jutun kohta

LÄHETÄ KUVA TAI VIDEO

Näitkö jotain mielenkiintoista? Lähetä kuva! Voit lähettää Karjalaiselle uutiskuvien ja - videoiden lisäksi ajankohtaisia kuvia, jotka ovat hienoja, mielenkiintoisia, hauskoja tai kertovat erikoisista asioista.

whatsApp

Whatsappilla:

Numeroon 050 3500 245

phone

Toimitus, uutisvihjeet:

010 230 8110

email

toimitus@karjalainen.fi