play

Kuluttajien lisääntynyt säästäväisyys näkyy nyt ruokakaupan myyntimäärissä – eniten romahti kalan menekki

Myynnin määrä laski kaikissa elintarvikkeiden pääluokissa. LEHTIKUVA / Saara Peltola

Myynnin määrä laski kaikissa elintarvikkeiden pääluokissa. LEHTIKUVA / Saara Peltola

STT-Lehtikuva

Elintarvikkeiden myynnin määrä laski heinä-syyskuussa, kertoo Päivittäistavarakauppa ry. Etujärjestön mukaan tämä kertoo muutoksesta kuluttajien ostokäyttäytymisessä.

Myyntitilaston perusteella elintarvikkeiden ja alkoholittomien juomien myynnin arvo kasvoi kolmannella vuosineljänneksellä 7,4 prosenttia edellisvuodesta. Kun niiden hinnat nousivat samaan aikaan 13,1 prosenttia, laski myynnin määrä 5,1 prosenttia.

Myynnin määrä laski kaikissa elintarvikkeiden pääluokissa. Eniten se laski pääosin tuoteryhmissä, joissa hinnat nousivat eniten. Rajusti kallistuneen kalan myynnin määrä laski pääluokista eniten, 15,8 prosenttia.

Myynnin määrä on kasvanut vain yksittäisissä tuoteryhmissä. Hintojen nousua nopeammin kehittyivät muun muassa vauvanruuan, margariinin, virvoitusjuomien ja pastan myyntimäärät.

Mainos alkaa
Mainos päättyy
Mainos alkaa
Mainos päättyy

Pari vuotta kovassa nosteessa ollut valmisruokien myyntimäärän kasvu on nyt pysähtynyt.

Tuoteryhmistä eniten kallistuivat heinä-syyskuussa kahvi (39,7 prosenttia), munat (35,4 prosenttia) sekä jauhot ja muut viljat (33,5 prosenttia).

Alkoholijuomien myynti sukelsi

Myös alkoholijuomien myynti laski viime vuodesta. Myynnin arvo laski vuodessa 4,8 prosenttia ja myynnin määrä 6,5 prosenttia. Tammi-syyskuun vertailujaksolla alkoholijuomien myynnin määrä on laskenut jopa 7,9 prosenttia vuodesta 2021. Alkoholittomien juomien myynti oli euromääräisesti suurempi kuin alkoholijuomien.

Mainos alkaa
Mainos päättyy
Mainos alkaa
Mainos päättyy

Päivittäistavarakauppa ry:n toimitusjohtaja Kari Luoto huomauttaa, että laskennallinen myynnin määrä ei suoraan kerro sitä, ovatko kuluttajat siirtyneet tietyn tuoteryhmän sisällä ostamaan edullisempia tuotteita. Tällöin kappalemääräinen myynti voisi olla yhtä suurta kuin aiemmin, vaikka myyntieurot kertoisivat laskusta.

–  On kuitenkin selvää, että kuluttajat ovat siirtyneet ostamaan ruokakaupasta vähemmän ja edullisempia tuotteita, Luoto sanoo tiedotteessa.

uusimmat

Haemme jutun kohta
Haemme jutun kohta
Haemme jutun kohta
Haemme jutun kohta

Luetuimmat

Haemme jutun kohta
Haemme jutun kohta

Haemme jutun kohta
Haemme jutun kohta

LÄHETÄ KUVA TAI VIDEO

Näitkö jotain mielenkiintoista? Lähetä kuva! Voit lähettää Karjalaiselle uutiskuvien ja - videoiden lisäksi ajankohtaisia kuvia, jotka ovat hienoja, mielenkiintoisia, hauskoja tai kertovat erikoisista asioista.

whatsApp

Whatsappilla:

Numeroon 050 3500 245

phone

Toimitus, uutisvihjeet:

010 230 8110

email

toimitus@karjalainen.fi