play

Energiavirasto kehottaa Fi-Nergy Voiman ja 365 Hankinnan asiakkaita valitsemaan pikaisesti uuden sähkönmyyjän

STT-Lehtikuva

Energiavirasto kehottaa sähköyhtiö Fi-Nergy Voiman ja 365 Hankinnan asiakkaita valitsemaan pikaisesti uuden sähkönmyyjän. Kantaverkkoyhtiö Fingrid on purkanut yrityksen tasepalvelusopimuksen, jollainen yhtiöllä pitää olla sähkömarkkinalainsäädännön mukaan.

Energiavirasto kertoo, että yhtiöiden asiakkaiden sähkönjakelua ei katkaista välittömästi. Uusi sopimus pitää kuitenkin solmia viipymättä, jotta sähkönjakelu kotitalouteen ei katkeaisi.

Markkinaoikeus on määrännyt Fi-Nergylle useita 100  000 euron uhkasakolla tehostettuja kieltoja. Kilpailu- ja kuluttajaviraston (KKV) mukaan kiellot liittyvät sähkön ennakkolaskutukseen ja sopimusehtojen lainvastaiseen muuttamiseen.

KKV kertoi viime viikolla, että Fi-Nergy on muun muassa laskuttanut asiakkailtaan ylisuuria ennakkomaksuja heidän todelliseen sähkönkäyttöönsä verrattuna.

Mainos alkaa
Mainos päättyy
Mainos alkaa
Mainos päättyy

KKV:n mukaan Fi-Nergystä on tämän vuoden aikana tullut KKV:n kuluttajaneuvontaan yli 500 yhteydenottoa ja viime vuonna yli 900. Virasto pitää lukuja poikkeuksellisen suurina muihin sähkönmyyntiyhtiöihin verrattuna.

KKV:n mukaan 365 Hankinnan toiminnassa on ollut ongelmia muun muassa sähkösopimusten puhelinmyynnissä ja sopimusvahvistusten toimittamisessa kuluttajalle sopimuksen teon jälkeen. Yhtiöstä on tullut vuoden 2021 aikana kuluttajaneuvontaan noin 500 yhteydenottoa.

Sekä Fi-Nergy että 365 Hankinta ovat laskuttaneet kuluttajilta ennakkoon sekä perusmaksuja että energiamaksuja. Monissa tapauksissa ennakkomaksuja on laskutettu, vaikka kuluttajalla on ollut vielä pitkään voimassa oleva sähkönmyyntisopimus toisen myyjän kanssa.

Fi-Nergyn omistajalta Håkan Gustafssonilta tai 365 Hankinnan edustajalta ei toistaiseksi ole saatu kommenttia Energiaviraston päätökseen.

Mainos alkaa
Mainos päättyy
Mainos alkaa
Mainos päättyy

Asiakkaan pitää valita uusi sähkönmyyjä

Energiavirasto huomauttaa, että yhtiöiden asiakkaita ei siirretä automaattisesti minkään sähkönmyyjän asiakkaiksi. Asiakas voi valita uuden sähkönmyyjän esimerkiksi kilpailuttamalla sähkösopimuksen.

Uudelle sähkönmyyjälle tulisi varata vähintään 14 päivää sähköntoimituksen järjestämiseen. Jotkut myyjät saattavat vaatia pidemmänkin ajan.

uusimmat

Tarinat

Tarinat

Haemme jutun kohta
Haemme jutun kohta
Haemme jutun kohta
Haemme jutun kohta
Haemme jutun kohta

Luetuimmat

Haemme jutun kohta
Haemme jutun kohta

Haemme jutun kohta
Haemme jutun kohta

LÄHETÄ KUVA TAI VIDEO

Näitkö jotain mielenkiintoista? Lähetä kuva! Voit lähettää Karjalaiselle uutiskuvien ja - videoiden lisäksi ajankohtaisia kuvia, jotka ovat hienoja, mielenkiintoisia, hauskoja tai kertovat erikoisista asioista.

whatsApp

Whatsappilla:

Numeroon 050 3500 245

phone

Toimitus, uutisvihjeet:

010 230 8110

email

toimitus@karjalainen.fi