play

Facebookin omistavan Metan tulos romahti vuoden takaisesta

Metan toimitusjohtaja Mark Zuckerberg kertoi yhtiön suunnittelevan merkittäviä muutoksia parantaakseen tehokkuutta vaikeassa taloudellisessa toimintaympäristössä. LEHTIKUVA / AFP

Metan toimitusjohtaja Mark Zuckerberg kertoi yhtiön suunnittelevan merkittäviä muutoksia parantaakseen tehokkuutta vaikeassa taloudellisessa toimintaympäristössä. LEHTIKUVA / AFP

STT-Lehtikuva

Facebookin omistavan Metan tulos romahti heinä-syyskuussa vuoden takaiseen verrattuna. Sosiaalisen median jätin nettotulos oli vuoden kolmannella neljänneksellä noin 4,4 miljardia dollaria, kun se vuotta aiemmin ylsi 9,2 miljardiin dollariin.

Jämähtäneistä käyttäjämääristä ja mainostulojen laskusta kärsivän yhtiön liikevaihto laski nelisen prosenttia 27,7 miljardiin dollariin vuoden takaisesta 29 miljardista dollarista.

Laskusuunta alkoi jo aiemmin tänä vuonna. Huhti–kesäkuussa Metan vuosineljänneksen liikevaihto putosi ensimmäistä kertaa vuosikymmenen takaisen listautumisen jälkeen.

Tulosjulkistuksen yhteydessä Metan toimitusjohtaja Mark Zuckerberg kertoi yhtiön suunnittelevan toimintaansa merkittäviä muutoksia parantaakseen tehokkuutta vaikeassa taloudellisessa toimintaympäristössä. Toimitusjohtajan mukaan esimerkiksi kilpailu on kiristynyt ja investointikulut kasvaneet.

Mainos alkaa
Mainos päättyy
Mainos alkaa
Mainos päättyy

Facebookin aktiivisten kuukausittaisten käyttäjien määrä oli kasvanut vuoden takaisesta kahdella prosentilla. Syyskuun lopussa heitä oli 2,96 miljardia. Työntekijöiden määrä oli kasvanut yli neljänneksen ja oli noin 87  000.

Applen uusi linjaus leikkaa liikevaihtoa

Insider Intelligencen pääanalyytikko Debra Aho Williamson sanoo, että Metan nykyisen liiketoiminnan tilanne on epävakaa. Hän arvio, että Zuckerbergin ja yhtiön keskittyminen "metaversumiin" on vienyt huomion tämän päivän valitettavilta realiteeteilta.

"Metaversumi" tarkoittaa virtuaalisen ja lisätyn todellisuuden yhdistelmää, jonka yhtiö näkee internetin tulevaisuudeksi.

Mainos alkaa
Mainos päättyy
Mainos alkaa
Mainos päättyy

Suuret teknologiayritykset ovat kärsineet taloustilanteesta, kun mainostajat ovat leikanneet markkinointibudjettejaan. Lisäksi Applen tekemät muutokset tietosuojaan ovat vähentäneet mainosten personoinnin mahdollisuuksia ja siten mainonnan hintaa.

Viime vuonna Apple antoi iPhone-käyttäjien päättää, sallivatko he seurannan, joka mahdollistaa mainosten personoinnin. Apple perusteli päätöstään yksityisyyden suojalla, mutta arvostelijat ovat huomauttaneet, ettei se estä Applea itseään seuraamasta käyttäjiään.

Meta on arvioinut menettävänsä tämän vuoden liikevaihdostaan noin 10 miljardia euroa Applen linjauksen vuoksi.

uusimmat

Tarinat

Tarinat

Haemme jutun kohta
Haemme jutun kohta
Haemme jutun kohta
Haemme jutun kohta
Haemme jutun kohta

Luetuimmat

Haemme jutun kohta
Haemme jutun kohta

Haemme jutun kohta
Haemme jutun kohta

LÄHETÄ KUVA TAI VIDEO

Näitkö jotain mielenkiintoista? Lähetä kuva! Voit lähettää Karjalaiselle uutiskuvien ja - videoiden lisäksi ajankohtaisia kuvia, jotka ovat hienoja, mielenkiintoisia, hauskoja tai kertovat erikoisista asioista.

whatsApp

Whatsappilla:

Numeroon 050 3500 245

phone

Toimitus, uutisvihjeet:

010 230 8110

email

toimitus@karjalainen.fi