play

Finnlinesin tulos koheni – rahtimäärät kasvoivat lähes kaikilla reiteillä

Finnlines liikennöi Suomesta Ruotsiin, Suomesta Saksaan ja Ruotsista Saksaan matkustajarahtilaivoilla. LEHTIKUVA / Roni Rekomaa

Finnlines liikennöi Suomesta Ruotsiin, Suomesta Saksaan ja Ruotsista Saksaan matkustajarahtilaivoilla. LEHTIKUVA / Roni Rekomaa

STT-Lehtikuva

Varustamoyhtiö Finnlinesin liiketulos koheni ja liikevaihto kasvoi heinä-syyskuussa vuoden takaisesta, kun rahtimäärät lisääntyivät lähes kaikilla reiteillä. Liiketulos nousi 34,0 miljoonaan euroon 24,5 miljoonasta eurosta ja liikevaihto 155 miljoonaan euroon 127 miljoonasta eurosta.

Yhtiön mukaan laivoja voitiin siirtää reiteiltä, joissa kysyntä ajoittain laski, sinne missä tarvittiin suurempaa kapasiteettia. Siirrot mahdollistaa se, että Finnlinesin tonnisto koostuu monen kokoisista laivoista.

–  Samalla kun maailmanlaajuinen konttipula on haastanut tuonti- ja vientiyrityksiä ja johtanut laajoihin toimitusketjun häiriöihin, roro-alukset ovat osoittautuneet olevan tehokas ja kilpailukykyinen liikennemuoto, arvioi Finnlinesin toimitusjohtaja Emanuele Grimaldi tiedotteessa.

Roro-alus tarkoittaa laivaa, johon kuormaus tapahtuu aluksen sivusta, perästä tai keulasta.

Mainos alkaa
Mainos päättyy
Mainos alkaa
Mainos päättyy

Grimaldin mukaan Finnlines on kuljettanut rahtia keskeytyksettä koko covid-19-pandemian ajan tarjoten noin 170 viikoittaista lähtöä.

Hän kertoo, että Finnlines on tehnyt mittavia investointeja ympäristöteknologiaan ja laivastonsa uudistamiseen viime vuosina. Edessä on kuitenkin uusia haasteita, jotka liittyvät muun muassa EU-komission ehdotukseen merikuljetusten sisällyttämisestä päästökauppajärjestelmään.

–  Varustamoiden kansainvälinen kattojärjestö, International Chamber of Shipping, on ehdottanut syyskuussa 2021 hiiliveroa, jonka on määrä nopeuttaa sellaisten markkinoiden luomista, jotka mahdollistavat nollapäästöisen merenkulun, Grimaldi sanoo.

Hiilineutraaleja polttoaineita ei ole tarpeeksi

Mainos alkaa
Mainos päättyy
Mainos alkaa
Mainos päättyy

Grimaldin mukaan nykyisillä tuotantomäärillä hiilineutraaleja polttoaineita ei ole markkinoilla siinä määrin kuin niitä tarvitaan maailmanlaajuisesti. Finnlines keskittyykin tällä hetkellä muun muassa uuteen akkuteknologiaan ja aurinkopaneeleihin.

Finnlines liikennöi Suomesta Ruotsiin, Suomesta Saksaan ja Ruotsista Saksaan matkustajarahtilaivoilla. Lisäksi yhtiöllä on liikennettä Pohjanmerellä ja Biskajanlahdella.

uusimmat

Haemme jutun kohta
Haemme jutun kohta
Haemme jutun kohta
Haemme jutun kohta
Haemme jutun kohta
Haemme jutun kohta

Haemme jutun kohta
Haemme jutun kohta

LÄHETÄ KUVA TAI VIDEO

Näitkö jotain mielenkiintoista? Lähetä kuva! Voit lähettää Karjalaiselle uutiskuvien ja - videoiden lisäksi ajankohtaisia kuvia, jotka ovat hienoja, mielenkiintoisia, hauskoja tai kertovat erikoisista asioista.

phone

Toimitus, uutisvihjeet:

010 230 8110

email

toimitus@karjalainen.fi