play

Greenpeace: Autonvalmistajat aikovat myydä satoja miljoonia uusia polttomoottoriautoja liikaa lähivuosikymmeninä – 1,5 asteen ilmastotavoite voi jäädä haaveeksi

Greenpeacen mukaan autovalmistajien pitäisi sitoutua lopettamaan polttomoottoriautojen myynti kokonaan jo vuoteen 2030 mennessä. LEHTIKUVA / HEIKKI SAUKKOMAA

Greenpeacen mukaan autovalmistajien pitäisi sitoutua lopettamaan polttomoottoriautojen myynti kokonaan jo vuoteen 2030 mennessä. LEHTIKUVA / HEIKKI SAUKKOMAA

STT-Lehtikuva

Kansainväliset autovalmistajat aikovat lähivuosina myydä liian paljon uusia polttomoottoriautoja ilmastotavoitteiden saavuttamiseksi, kertoo ympäristöjärjestö Greenpeacen Saksan osasto uudessa raportissaan.

Jotta maailma voisi pysyä Pariisin ilmastosopimuksessa asetetussa tavoitteessa, jonka mukaan ilmaston lämpeneminen pidetään alle 1,5 asteessa esiteolliseen aikaan verrattuna, voidaan uusia polttomoottoriautoja järjestön mukaan myydä enää 315 miljoonaa kappaletta. Greenpeacen mukaan autovalmistajat ovat nykysuunnitelmissaan ylittämässä tämän rajan noin 400 miljoonalla bensiini- ja dieselautolla.

Nykyisellä menolla autoteollisuus olisi siis myymässä kaikkiaan yli 700 miljoonaa uutta polttomoottoriautoa vuoteen 2040 mennessä. Järjestön mukaan autonvalmistajien pitäisi sitoutua lopettamaan polttomoottoriautojen myynti kokonaan jo vuoteen 2030 mennessä – hybridit mukaan lukien.

Toyota ja Volkswagen pahimpia yliampujia

Mainos alkaa
Mainos päättyy
Mainos alkaa
Mainos päättyy

Raportissa mainitaan esimerkkeinä Toyota, Volkswagen ja Hyundai/Kia, joiden myyntien ennustetaan ylittävän 1,5 asteen lämpenemisen asettaman rajan kymmenillä miljoonilla autoilla yhtiötä kohden. Greenpeacen mukaan Toyota rikkoo rajan 63 miljoonalla, Volkswagen 43 miljoonalla ja Hyundai/Kia 39 miljoonalla polttomoottoriautolla.

Toyota, Volkswagen ja Hyundai/Kia ovat kukin valmistamassa uusia polttomoottoriautoja yli kaksi kertaa niin paljon kuin ilmastotavoitteissa pysyminen edellyttäisi.

Greenpeace vetoaa autonvalmistajiin paitsi tuhoisan ilmastonmuutoksen välttämisellä, myös korostamalla sitä, että mikäli alan jätit eivät muuta suuntaansa, ovat ne vaarassa menettää markkina-asemansa täyssähköisille automerkeille. Tätä kehitystä vauhdittavat myös eri puolilla maailmaa käyttöön otettavat polttomoottorikiellot.

Nykyennusteiden mukaan kaikista maailmalla myydyistä uusista autoista vain hieman yli puolet olisi sähköautoja vuonna 2030. Raportin mukaan koko globaali liikennesektori on ylittämässä hiilidioksidin päästöbudjettinsa 45–64 gigatonnilla, eli jopa viiden Kiinan verran vuoteen 2021 verrattuna.

Mainos alkaa
Mainos päättyy
Mainos alkaa
Mainos päättyy

Yhtiöt vakuuttavat tukevansa ilmastotavoitteita

STT:lle Toyota vakuuttaa lausunnossaan yhtiön tukevan Pariisin ilmastosopimusta ja vähentävänsä hiilipäästöjään mahdollisimman paljon ja nopeasti.

–  Autonvalmistajien toimintaa ohjaavat omien tavoitteiden lisäksi voimakkaina tekijöinä kuluttajien käyttäytyminen sekä erityisen voimakkaasti lainsäädäntö. Jos esimerkiksi EU:n alueella ei voida myydä polttomoottorilla varustettuja autoja vuoden 2035 jälkeen, on ilmiselvää, että mallistotarjontaa suunnataan jo hyvin varhaisessa vaiheessa nollapäästöisten autojen suuntaan, kirjoittaa STT:lle sähköpostitse Toyotan Suomen tiedotuspäällikkö Pekka Karvinen.

Karvisen mukaan globaalisti polttomoottoriautojen valmistuksen lopettaminen on helpommin sanottu kuin tehty, sillä monilla alueilla Aasiassa, Afrikassa tai Etelä-Amerikassa ei ole infrastruktuuria tukemaan täyssähköautoja.

Mainos alkaa
Mainos päättyy

Hän korostaa myös sitä, että polttomoottorin sijaan ongelmana on fossiilinen polttoaine, jota yritetään korvata esimerkiksi vedyllä ja biopolttoaineilla. Toyota kertoo tavoitteekseen, että vuoteen 2035 mennessä yhtiön tehtaat ovat hiilineutraaleja ja kaikki Euroopassa myydyt autot ovat päästöttömiä.

Volkswagenilta kerrotaan STT:lle, että konsernin strategiana on varmistaa koko konsernin hiilineutraalius vuoteen 2050 mennessä tuotetuista autoista tehtaisiin. Tähän kuuluu tuotannon hiilipäästöjen vähentäminen puoleen vuosina 2018–2030.

–  Toteutamme yhtä koko autoteollisuuden kunnianhimoisimmista sähköistyksen strategioista. Volkswagen sijoittaa yhteensä 52 miljardia euroa sähköliikenteeseen vuoteen 2026 mennessä. Tarjoamme asiakkaillemme sähköisen vaihtoehdon lähes kaikista malleistamme, Volkswagenin tiedottaja Katerina Vojtechova kirjoittaa sähköpostitse.

uusimmat

Haemme jutun kohta
Haemme jutun kohta
Haemme jutun kohta
Haemme jutun kohta

Luetuimmat

Haemme jutun kohta
Haemme jutun kohta

Haemme jutun kohta
Haemme jutun kohta

LÄHETÄ KUVA TAI VIDEO

Näitkö jotain mielenkiintoista? Lähetä kuva! Voit lähettää Karjalaiselle uutiskuvien ja - videoiden lisäksi ajankohtaisia kuvia, jotka ovat hienoja, mielenkiintoisia, hauskoja tai kertovat erikoisista asioista.

whatsApp

Whatsappilla:

Numeroon 050 3500 245

phone

Toimitus, uutisvihjeet:

010 230 8110

email

toimitus@karjalainen.fi