Kuluttaja-asiamies puuttui Silmäaseman lisäetumarkkinointiin – S-ryhmän bonukset korostuivat markkinoinnissa
Markkinointi, jossa lisäetu korostuu itse tuotteen asemasta, on kuluttaja-asiamiehen mukaan sopimatonta. LEHTIKUVA / Linda Manner
Kuluttaja-asiamies on puuttunut Silmäaseman markkinointiin, jonka pääviestinä oli silmäleikkauksesta kertyvä S-ryhmän bonus, kertoo Kilpailu- ja kuluttajavirasto (KKV). Markkinointi, jossa lisäetu korostuu itse tuotteen asemasta, on kuluttaja-asiamiehen mukaan sopimatonta.
Lisäksi Silmäasema antoi bonuksen saamisen kestosta tietoa, joka kannusti kuluttajaa tekemään ostopäätöksen välittömästi.
KKV kertoo, että Silmäasema markkinoi palveluaan muun muassa lauseilla ”Nyt bonusta kaikista silmäleikkauksista 31.12.2021 asti!” ja ”Nyt Bonusta kaikista silmäleikkauksista rajoitetun ajan”.
Mainoksista sai näin sen kuvan, että kyseessä oli poikkeuksellinen mahdollisuus. Silmäasema kuitenkin jatkoi kampanjaa 31.12.2021 jälkeenkin.
Kuluttaja-asiamies piti tärkeänä puuttua Silmäaseman markkinointiin myös siksi, että lisäetua käytetään terveydenhuollon palvelun yhteydessä.
– Terveyspalvelujen markkinoinnilta edellytetään yleensä asiallisuutta ja tavallista suurempaa luotettavuutta. Silmäaseman markkinointi oli myös vastoin alan omia itsesääntelyohjeita, sanoo kuluttaja-asiamies Katri Väänänen tiedotteessa.
KKV kertoo, että Silmäasema on muuttanut markkinointiaan kuluttaja-asiamiehen vaatimusten mukaiseksi.
uusimmat
Luitko jo nämä?
Harry Styles on niin suosittu artisti, että keikoille lähdetään Joensuusta jopa Osloon – joensuulainen Silja Kirves kertoo, millainen kokemus suurkeikka oli
The New York Times -artikkeli: Bulgarialaisella vuorella kohoaa yksi maailman erikoisimmista rakennelmista, jolla on vastenmielinen menneisyys
"Jos ihmiset olisivat saaneet itse valita, he olisivat ottaneet vain potaattia ja tupakkia" – Valtimon puukoulun pieni marttamuseo nostaa esiin rajaseudun ahkerien naisten työn
Luetuimmat
LÄHETÄ KUVA TAI VIDEO
Näitkö jotain mielenkiintoista? Lähetä kuva! Voit lähettää Karjalaiselle uutiskuvien ja - videoiden lisäksi ajankohtaisia kuvia, jotka ovat hienoja, mielenkiintoisia, hauskoja tai kertovat erikoisista asioista.
Toimitus, uutisvihjeet:
010 230 8110
toimitus@karjalainen.fi