play

Marimekon kansainvälinen myynti kasvoi, kustannusten nousu supisti tulosta

Yhtiön liikevaihto oli heinä-syyskuussa 44,1 miljoonaa euroa, mikä tarkoittaa neljän prosentin kasvua verrattuna vastaavaan aikaan viime vuonna. LEHTIKUVA / Markku Ulander

Yhtiön liikevaihto oli heinä-syyskuussa 44,1 miljoonaa euroa, mikä tarkoittaa neljän prosentin kasvua verrattuna vastaavaan aikaan viime vuonna. LEHTIKUVA / Markku Ulander

STT-Lehtikuva

Kansainvälisen myynnin kasvu ja vähittäismyynnin kasvu Suomessa nostivat Marimekon liikevaihtoa loppukesästä ja alkusyksystä. Yhtiön liikevaihto oli heinä-syyskuussa 44,1 miljoonaa euroa, mikä tarkoittaa neljän prosentin kasvua verrattuna vastaavaan aikaan viime vuonna.

–  Marimekon tukkumyynti jäi 3 prosenttia edellisvuoden vastaavasta ajankohdasta, sillä vertailukaudella kotimaan tukkumyyntiä vahvistivat aiempaa merkittävästi suuremmat kertaluonteiset kampanjatoimitukset. Samasta syystä liikevaihto Suomessa laski 7 prosenttia, sanoo Marimekon toimitusjohtaja Tiina Alahuhta-Kasko tiedotteessa.

–  Kansainvälinen myynti kasvoi 28 prosenttia, kun erityisesti tukku- ja vähittäismyynti Aasian-Tyynenmeren alueella kehittyivät vahvasti. Kansainvälistä liikevaihtoa kasvatti osin tukkumyynnin toimitusten painottuminen vertailuvuodesta poikkeavalla tavalla.

Marimekon vertailukelpoinen liikevoitto pieneni vuoden kolmannella neljänneksellä 11,1 miljoonaan euroon, kun se vuotta aiemmin oli 13,1 miljoonaa euroa. Yhtiön mukaan liikevoittoa heikensi erityisesti kiinteiden kulujen sekä logistiikkakustannusten kasvu.

Mainos alkaa
Mainos päättyy
Mainos alkaa
Mainos päättyy

–  Panostimme katsauskaudella edelleen pitkän aikavälin kansainvälisen kasvumme edellytyksiin, mikä näkyi esimerkiksi kohonneina henkilöstö- sekä IT-kuluina, Alahuhta-Kasko kertoo.

Yhteistyömallisto ja uusia myymälöitä

Marimekko kertoi heinäkuussa yhteistyömallistosta urheiluvaate- ja varusteyritys Adidaksen kanssa. Mallisto on tullut vaiheittain saataville heinäkuusta alkaen Adidaksen verkkokaupoissa sekä valikoiduissa Adidaksen ja sen jälleenmyyjien liikkeissä eri puolilla maailmaa. Heinä-syyskuun aikana Marimekko avasi myös uudet myymälät Shanghaissa Kiinassa ja Kööpenhaminassa Tanskassa.

Marimekko arvioi, että sen liikevaihto kasvaa tänä vuonna edellisvuodesta. Yhtiön mukaan sota Ukrainassa ei vaikuta suoraan sen liiketoimintaan, sillä Marimekon tuotteita ei myydä tai tuoteta Venäjällä, Valko-Venäjällä tai Ukrainassa eikä yhtiö hanki raaka-aineita näistä maista. Sota aiheuttaa kuitenkin häiriöitä globaaleihin toimitusketjuihin, ja lisäksi se vaikuttaa osaltaan yleiseen taloudelliseen tilanteeseen sekä kuluttajien ostovoimaan ja -käyttäytymiseen.

Mainos alkaa
Mainos päättyy
Mainos alkaa
Mainos päättyy

uusimmat

Haemme jutun kohta
Haemme jutun kohta
Haemme jutun kohta
Haemme jutun kohta

Luetuimmat

Haemme jutun kohta
Haemme jutun kohta

Haemme jutun kohta
Haemme jutun kohta

LÄHETÄ KUVA TAI VIDEO

Näitkö jotain mielenkiintoista? Lähetä kuva! Voit lähettää Karjalaiselle uutiskuvien ja - videoiden lisäksi ajankohtaisia kuvia, jotka ovat hienoja, mielenkiintoisia, hauskoja tai kertovat erikoisista asioista.

whatsApp

Whatsappilla:

Numeroon 050 3500 245

phone

Toimitus, uutisvihjeet:

010 230 8110

email

toimitus@karjalainen.fi