play

Muotivaatteiden myynti kovassa kasvussa koronakuopan jälkeen – "Kuluttajilla on käynnissä korvaushankintabuumi"

Korona-aikana uusia vaatteita ostettiin harvakseltaan, mutta nyt niille on taas tarvetta. LEHTIKUVA / ANTTI AIMO-KOIVISTO

Korona-aikana uusia vaatteita ostettiin harvakseltaan, mutta nyt niille on taas tarvetta. LEHTIKUVA / ANTTI AIMO-KOIVISTO

STT-Lehtikuva

Vaikka suomalaisten ostovoima on inflaation vuoksi laskusuunnassa, muotikaupassa suunta näyttää ylöspäin. Muoti- ja urheilukauppa ry:n mukaan myynnissä näkyy nyt se, että muotikaupassa on meneillään ensimmäinen koronavapaa syyssesonki sitten vuoden 2019.

Pandemian aikana muotivaatteiden myynti laski merkittävästi, kun koronavirus perui juhlia ja muita tilaisuuksia ja lisäsi etätyön määrää. Vaatekaupassa myyntiä siirtyi muotikaupasta urheilukauppaan.

Nyt on tapahtunut siirtymää muotikaupan suuntaan, ja etenkin syyskuussa vaatteita ja kenkiä ostettiin odotettua enemmän. Miesten muotivaatteiden myynti kasvoi syyskuussa 42 prosenttia vuoden takaisesta, ja koko vuoden kasvu on 16 prosenttia. Naisten vaatteissa kasvu oli syyskuussa 31 prosenttia ja vuoden alusta 10 prosenttia. Jalkineiden verkkomyynti loikkasi syyskuussa peräti 48 prosenttia.

–  Suomalaisten asenteissa on selkeästi menossa ensimmäinen koronavapaa syyssesonki kahteen vuoteen. Kuluttajilla on käynnissä korvaushankintabuumi, kun vaatekaappi kaipaa päivittämisen. Myös kaikkea lämmintä ostetaan paljon, Muoti- ja urheilukauppa ry:n toimitusjohtaja Veli-Matti Kankaanpää sanoi tiedotteessa.

Mainos alkaa
Mainos päättyy
Mainos alkaa
Mainos päättyy

Muoti- ja urheilukauppa ry:n kaupan odotuksia mittaava myyntibarometri ennustaa kasvun jatkuvan ainakin vielä joulun yli.

Urheilukauppa yhä vilkkaampaa kuin ennen pandemiaa

Urheilukaupalle pandemia oli vahvaa aikaa, sillä se suosi yksilökuntoilua ja vapaa-ajan harrastuksia. Nyt urheiluvälinekauppa on hiljentynyt, laskua vuoden alusta on 9 prosenttia. Kankaanpää huomauttaa että talviurheilun painoarvo on urheilukaupalle merkittävä, joten lumentulo ratkaisee koko vuoden myynnin kehityksen.

Vastakkaisista trendeistä huolimatta muotikaupan arvo on yhä 6,7 prosenttia pandemiaa edeltävän tason alapuolella, kun taas urheilukauppa on 9 prosenttia pandemiaa edeltävää aikaa ylempänä.

Mainos alkaa
Mainos päättyy
Mainos alkaa
Mainos päättyy

Kodintekstiilien myynti vähentyi syyskuussa 7 prosenttia ja vuoden alusta 5 prosenttia. Tässä näkyy rakentamisen ja kodinvaihdon hiljeneminen koronabuumin jälkeen.

uusimmat

Tarinat

Tarinat

Haemme jutun kohta
Haemme jutun kohta
Haemme jutun kohta
Haemme jutun kohta
Haemme jutun kohta

Luetuimmat

Haemme jutun kohta
Haemme jutun kohta

Haemme jutun kohta
Haemme jutun kohta

LÄHETÄ KUVA TAI VIDEO

Näitkö jotain mielenkiintoista? Lähetä kuva! Voit lähettää Karjalaiselle uutiskuvien ja - videoiden lisäksi ajankohtaisia kuvia, jotka ovat hienoja, mielenkiintoisia, hauskoja tai kertovat erikoisista asioista.

whatsApp

Whatsappilla:

Numeroon 050 3500 245

phone

Toimitus, uutisvihjeet:

010 230 8110

email

toimitus@karjalainen.fi