play

Netflixin käyttäjämäärien kasvu ja liikevaihto ennusteita parempaa – markkinoilla petyttiin silti

Netflixin käyttäjämäärän kasvu on yhtiön mukaan ollut tänä vuonna viime vuotta hitaampaa. LEHTIKUVA / AFP

Netflixin käyttäjämäärän kasvu on yhtiön mukaan ollut tänä vuonna viime vuotta hitaampaa. LEHTIKUVA / AFP

STT-Lehtikuva

Suoratoistopalvelu Netflixin liikevaihto kasvoi huhti–kesäkuussa 19 prosentilla viime vuoden vastaavaan ajanjaksoon verrattuna. Yhtiö kertoi tiistaina huhti–kesäkuun liikevaihdon olevan 7,3 miljardia dollaria.

Netflixin mukaan sillä oli päättyneen vuosineljänneksen lopulla 209 miljoonaa käyttäjää. Käyttäjien määrän kasvu on yhtiön mukaan ollut tänä vuonna viime vuotta hitaampaa, mutta kuitenkin ennusteita parempaa.

Päättyneellä toisella neljänneksellä Netflix sai runsaat 1,5 miljoonaa uutta tilaajaa, kun se oli odottanut noin miljoonaa. Erityisesti tilaajamäärät nousivat Latinalaisessa Amerikassa sekä Aasian ja Tyynenmeren alueella, kun taas Yhdysvalloissa ja Kanadassa tilaajien määrä väheni sadoilla tuhansilla.

Yhtiön tulos kuitenkin pieneni edeltävään neljännekseen verrattuna ja jäi markkinoiden odotuksista. Suoratoistojätin huhti-kesäkuun tulos oli noin 1,35 miljardia dollaria, kun vuoden ensimmäisellä neljänneksellä se oli 1,7 miljardia.

Mainos alkaa
Mainos päättyy
Mainos alkaa
Mainos päättyy

Talousuutistoimisto mukaan Netflixin osake laski pian tulosjulkistuksen jälkeen yli kuusi prosenttia, mutta sijoittajat toipuivat pettymyksestään nopeasti ja osakkeen lasku tasaantui lähelle yhtä prosenttia.

Kuluvalle neljännekselle Netflix tarjosi kasvustaan markkinoiden odotuksista alempaa ennustetta. Bloombergin mukaan yhtiö ennakoi tilaajamääränsä kasvavan heinä–syyskuussa 3,5 miljoonalla uudella asiakkaalla, kun taas analyytikot olivat povanneet yli 5,8 miljoonaa uutta tilaajaa.

Maksullisten suoratoistopalveluiden markkinajohtajalla on takanaan vahvan kasvun vuosi, kun koronaviruspandemia jumitti viime vuonna ihmiset koteihinsa ruutujen ääreen.

–  Pandemia on tuonut kasvuumme epätavallista rauhattomuutta ja vaikeuttaa vertailua vuositasolla, Netflix muotoili sijoittajakirjeessään.

Mainos alkaa
Mainos päättyy

Kova kilpailu ruutuajasta

Netflix suunnittelee tarjontansa laajentamista peleihin. Se kertoi suunnitelman olevan alkuvaiheessa.

–  Pidämme pelejä yhtenä uutena meille sopivana sisältökategoriana, samankaltaisena kuin laajentamista (esimerkiksi) alkuperäiselokuviin ja animaatioihin, yhtiö luonnehtii.

Uutistoimisto AFP:n mukaan Netflixin toimitusjohtaja Reed Hastings onkin toistuvasti painottanut, ettei yhtiö kilpaile vain toisten suoratoistopalveluiden kanssa. Kisaa käydään yleisesti ihmisten ruutuajasta. Tulostiedotteessaan Netflix mainitsi tiistaina kilpailijoinaan esimerkiksi pelitalo Epic Gamesin sekä videopalvelu Youtuben.

Mainos alkaa
Mainos päättyy

Netflix saanee loppuvuonna piristystä myös sarjatarjontaansa. Alkuvuonna tarjontaan vaikuttivat yhä koronarajoitusten aiheuttamat tuotantojen viivästykset.

uusimmat

Haemme jutun kohta
Haemme jutun kohta
Haemme jutun kohta
Haemme jutun kohta
Haemme jutun kohta
Haemme jutun kohta

Haemme jutun kohta
Haemme jutun kohta

LÄHETÄ KUVA TAI VIDEO

Näitkö jotain mielenkiintoista? Lähetä kuva! Voit lähettää Karjalaiselle uutiskuvien ja - videoiden lisäksi ajankohtaisia kuvia, jotka ovat hienoja, mielenkiintoisia, hauskoja tai kertovat erikoisista asioista.

phone

Toimitus, uutisvihjeet:

010 230 8110

email

toimitus@karjalainen.fi