play

Polttoaineen hinnan painama Finnair jatkoi tappiollisena, mutta vertailukelpoinen liiketulos nousi plussan puolelle – osakekurssi nousussa

Finnairin matkustajakone Helsinki-Vantaan lentokentällä. LEHTIKUVA / JUSSI NUKARI

Finnairin matkustajakone Helsinki-Vantaan lentokentällä. LEHTIKUVA / JUSSI NUKARI

STT-Lehtikuva

Lentoyhtiö Finnairin nettotulos oli edelleen tappiollinen kolmannella neljänneksellä eli heinä–syyskuussa, mutta yhtiön vertailukelpoinen liiketulos nousi plussan puolelle 35,2 miljoonaan euroon. Viime vuonna saman ajanjakson lukema oli 109,1 miljoonaa euroa pakkasen puolella. Koko kuluvan vuoden eli tammi–syyskuun vertailukelpoinen liiketulos oli -181,8 miljoonaa.

–  Vertailukelpoinen liiketulos kääntyi voitolliseksi ensimmäistä kertaa sitten vuoden 2019 viimeisen neljänneksen. Positiivinen liiketulos kausiluontoisesti vilkkaimmalla neljänneksellä on askel oikeaan suuntaan, mutta edessä on pitkä tie yrityksen tervehdyttämiseksi, kommentoi tiedotteessa toimitusjohtaja Topi Manner.

Yhtiöllä oli tätä ennen takanaan 10 vertailukelpoisen liiketuloksen kannalta tappiollista vuosineljännestä. Toimitusjohtajan mukaan Finnairin kohtaama haaste on pandemian ja Venäjän ilmatilan sulun yhdistelmän takia ainutlaatuisen vaikea. Nettotuloksen tappiollisuus maalaa synkän kuvan erityisesti siksi, että kolmas vuosineljännes kesäsesonkeineen on perinteisesti ollut se osa vuodesta, jona lentoyhtiöt takovat suurimmat voittonsa.

–  Koko kauden nettotulos jäi edelleen 37 miljoonaa euroa pakkaselle, ja puhutaan tosiaan kausiluontoisesti kaikkein vahvimmasta kvartaalista, toimitusjohtaja sanoi tuloksen julkistamisen jälkeen perjantaina pidetyssä tiedotustilaisuudessa.

Mainos alkaa
Mainos päättyy
Mainos alkaa
Mainos päättyy

Neljänneksen liikevaihto kasvoi 260,6 prosenttia 719,2 miljoonaan euroon viime vuoden saman ajanjakson 199,4 miljoonasta eurosta. Tammi-syyskuun liikevaihto kasvoi 292,9 prosenttia viime vuodesta lähes 1,67 miljardiin euroon. Edellisvuoden liikevaihto samalla ajanjaksolla oli 424,9 miljoonaa euroa.

Pörssissä on otettu yhtiön tulos myönteisesti vastaan.

Finnairin osakekurssi oli Helsingin pörssissä noin kuuden prosentin nousussa puoliltapäivin, vaikka pörssin yleisindeksi olikin miinuksen puolella. Osake kävi kaupaksi 0,43 euron hintaan. Kurssi oli viimeksi yhtä korkealla elokuussa ja kävi tässä välissä 0,34 euron pohjalukemissa syyskuussa.

Polttoaineen hinta ja Venäjän ilmatilan sulku rasitteina

Mainos alkaa
Mainos päättyy
Mainos alkaa
Mainos päättyy

Viimeisimmällä neljänneksellä Finnairia on varjostanut erityisesti poikkeuksellisen korkea polttoaineen hinta, jonka negatiivinen kustannusvaikutus oli noin 125 miljoonaa euroa viime vuoden vertailukauteen verrattuna. Tammi-syyskuun ajalta korkean polttoainehinnan negatiivinen kustannusvaikutus oli noin 303 miljoonaa euroa viime vuoteen verrattuna.

Polttoaineen korkean hinnan ohella Finnairia rasittivat vahva Yhdysvaltain dollari, pandemian jäljellä olevat vaikutukset muun muassa Kiinan matkustusrajoitusten osalta sekä Venäjän ilmatilan sulku, joka on pidentänyt Aasian-reittien lentoaikoja sekä kasvattanut niiden kustannuksia.

–  Venäjän ilmatilan sulku vaikuttaa merkittävästi Finnairin tuloksentekokykyyn pitkällä tähtäimellä, ja julkistimme syyskuussa strategian kannattavuuden palauttamiseksi, Manner sanoo tiedotteessa.

Strategiaan on Finnairin mukaan kuulunut muun muassa maantieteellisesti tasapainotettu reittiverkosto, josta esimerkkeinä mainitaan elokuussa avattu reittilento Intian Mumbaihin sekä yhteistyö Qatar Airwaysin kanssa lentojen avaamiseksi kolmesta pohjoismaisesta pääkaupungista Dohaan marras–joulukuussa

Mainos alkaa
Mainos päättyy

Yhtiön mukaan lentoliikenteen kysyntä on lähes normalisoitunut erityisesti Euroopassa ja Yhdysvalloissa. Pörssitiedotteessa Finnair arvioi lentäneensä kolmannen neljänneksen aikana keskimäärin 70 prosentin kapasiteetilla vuoden 2019 vastaavaan ajanjaksoon verrattuna, kun mittarina olivat tarjotut henkilökilometrit. Tilanne on yhtiön mukaan pysynyt jotakuinkin samana nyt kuluvan neljännen neljänneksen aikana.

Heinä–syyskuussa Finnairin matkustajamäärä viisinkertaistui 6,6 miljoonaan edellisvuoden 1,3 miljoonasta.

"Finnair tulee olemaan pienempi lentoyhtiö"

Finnairin toimitusjohtaja Manner kertoi tiedotustilaisuudessa, että Venäjän ilmatilan sulku on ollut rakenteellisesti erittäin merkittävä asia Finnairin strategialle.

–  Meidän pitää sopeutua siihen realiteettiin, että Venäjän ilmatila voi olla meiltä suljettuna hyvin pitkään. Meidän pitää olla kilpailukykyisiä niillä markkinoilla, jotka ovat meille avoimia Euroopassa, Pohjois-Amerikassa ja Lähi-idässä ja toki jatkaa lentämistä Aasiaan Venäjän ilmatilan kiertäen.

Finnairilla uskotaan siihen, että vaikka Venäjä pysyisi suljettuna hamaan tulevaisuuteen, yhtiön uutta strategiaa noudattamalla Finnairista saadaan jälleen kannattava. Pandemiaa edeltäneisiin kunnian päiviin ei silti ole paluuta näköpiirissä.

–  Me uskomme, että palaaminen kannattavaksi tämän strategian mukaisesti on täysin mahdollista ja sen eteen tehdään kovasti työtä. Samanaikaisesti Finnair tulee mitä suurimmalla todennäköisyydellä olemaan pienempi lentoyhtiö tulevina vuosina, se liittyy maantieteeseen ja ilmatilan käyttöön, Manner sanoi.

Finnairin kirona on myös pandemian aikana raskaaksi kasvanut velkataakka, jonka hoitokulut syövät tulosta.

–  Pandemian aikana Finnair on velkaantunut huomattavan paljon, olemme nostaneet uutta velkaa eri muodoissaan noin 2,5 miljardia euroa. Finnair on huomattavan velkaantunut yhtiö tällä hetkellä, Manner kertoi tiedotustilaisuudessa.

Finnair nosti tuoreimmalla neljänneksellä viimeisen 110 miljoonan erän valtion pääomalainaa, jota on yhtiölle myönnetty nyt yhteensä 400 miljoonaa euroa.

uusimmat

Haemme jutun kohta
Haemme jutun kohta
Haemme jutun kohta
Haemme jutun kohta

Luetuimmat

Haemme jutun kohta
Haemme jutun kohta

Haemme jutun kohta
Haemme jutun kohta

LÄHETÄ KUVA TAI VIDEO

Näitkö jotain mielenkiintoista? Lähetä kuva! Voit lähettää Karjalaiselle uutiskuvien ja - videoiden lisäksi ajankohtaisia kuvia, jotka ovat hienoja, mielenkiintoisia, hauskoja tai kertovat erikoisista asioista.

whatsApp

Whatsappilla:

Numeroon 050 3500 245

phone

Toimitus, uutisvihjeet:

010 230 8110

email

toimitus@karjalainen.fi