play

Renault ja Terrafame aloittavat akkumateriaaleja koskevan yhteistyön

Kaivosyhtiö Terrafamen on määrä toimittaa Renault-konsernin sähköautoihin vähähiilistä ja täysin jäljitettävissä olevaa nikkelisulfaattia. LEHTIKUVA / Vesa Moilanen

Kaivosyhtiö Terrafamen on määrä toimittaa Renault-konsernin sähköautoihin vähähiilistä ja täysin jäljitettävissä olevaa nikkelisulfaattia. LEHTIKUVA / Vesa Moilanen

STT-Lehtikuva

Ranskalainen autovalmistaja Renault ja Sotkamossa toimiva kaivosyhtiö Terrafame aloittavat akkumateriaaleja koskevan yhteistyön. Yhtiöt kertovat, että Terrafamen on määrä toimittaa Renault-konsernin sähköautoihin vähähiilistä ja täysin jäljitettävissä olevaa nikkelisulfaattia.

Yhtiöiden mukaan kumppanuus tukee Renault-konsernin strategiaa tuottaa kilpailukykyisiä, kestäviä ja kokonaan Euroopassa valmistettuja sähköajoneuvoja.

–  Kumppanuus Terrafamen kanssa on tärkeä osa tavoitettamme pienentää tuotantoketjumme päästöjä 30 prosentilla vuoteen 2030 mennessä. Vähäinen hiilijalanjälki ja akkukemikaalien jäljitettävyys ovat meille ratkaisevia seikkoja, kertoo Renault-konsernin allianssiosto-organisaation johtaja Gianluca De Ficchy tiedotteessa.

Hänen mukaansa Terrafamella on ainutlaatuisen tuotantomenetelmänsä kautta selkeä kilpailuetu vastuullisuuden osalta, sillä Terrafamen nikkelisulfaatin hiilijalanjälki on yli 60 prosenttia pienempi kuin alalla keskimäärin.

Mainos alkaa
Mainos päättyy
Mainos alkaa
Mainos päättyy

–  Olemme erittäin ylpeitä vahvistaessamme eurooppalaisen akkuarvoketjun vastuullisuutta yhdessä Renault-konsernin kanssa. Olemme myös vaikuttuneita Renaultin kunnianhimoisesta suhtautumisesta päästöttömään ja kestävään liikenteeseen, arvioi Terrafamen toimitusjohtaja Joni Lukkaroinen.

Hän kertoo, että aiesopimus asettaa selkeät suuntaviivat Terrafamen toiminnalle. Hänen mukaansa on hyvin todennäköistä, että yhtiö tulee yhteistyön puitteissa toimittamaan Renault-konsernille nikkelisulfaattia vuosittain yli 300  000 sähköautoon.

Yhtiöiden mukaan suora kumppanuus johtavan autovalmistajan sekä materiaalitoimittajan välillä on koko akkumateriaalien arvoketjua mullistava toimintatapa.

Aiesopimus ei ole sitova toimitussopimus, vaan se kuvaa osapuolten yhteisymmärrystä jaetuista tavoitteista ja aikomuksesta syventää yhteistyötä akkujen arvoketjun kehittämiseksi.

Mainos alkaa
Mainos päättyy
Mainos alkaa
Mainos päättyy

Renaultin tavoitteena on olla hiilineutraali Euroopassa vuoteen 2040 mennessä. Konserni on vastikään sopinut myös saksalaisen Vulcan-yhtiön kanssa vähähiilisistä litiumtoimituksista sekä Veolia & Solvay -yhteisyrityksen kanssa akkumateriaalien kierrättämisestä suljetussa kierrossa.

Renault-konsernin autobrändejä ovat Renault, Dacia, Lada, Alpine ja Mobilize.

uusimmat

Haemme jutun kohta
Haemme jutun kohta
Haemme jutun kohta
Haemme jutun kohta
Haemme jutun kohta
Haemme jutun kohta

Haemme jutun kohta
Haemme jutun kohta

LÄHETÄ KUVA TAI VIDEO

Näitkö jotain mielenkiintoista? Lähetä kuva! Voit lähettää Karjalaiselle uutiskuvien ja - videoiden lisäksi ajankohtaisia kuvia, jotka ovat hienoja, mielenkiintoisia, hauskoja tai kertovat erikoisista asioista.

phone

Toimitus, uutisvihjeet:

010 230 8110

email

toimitus@karjalainen.fi