play

Volvo Trucksille ennätystilaus sähkökuorma-autoista – Suomessa käytössä vasta vähän

Suomen ensimmäinen sähkökuorma-auto luovutettiin tilaajalle elokuussa. Nyt julkistettu uusi sähkökuorma-autotilaus on Volvon mukaan yhtiön suurin. LEHTIKUVA / HEIKKI SAUKKOMAA

Suomen ensimmäinen sähkökuorma-auto luovutettiin tilaajalle elokuussa. Nyt julkistettu uusi sähkökuorma-autotilaus on Volvon mukaan yhtiön suurin. LEHTIKUVA / HEIKKI SAUKKOMAA

STT-Lehtikuva

Volvo Trucks kertoo saaneensa sadan sähkökuorma-auton tilauksen Pohjois-Euroopan suurimmalta kuljetus- ja logistiikkayhtiö DFDS:ltä. Volvo Trucksin mukaan kyseessä on sen suurin sähkökuorma-autojen tilaus tähän mennessä ja yksi kaikkien aikojen suurimmista raskaiden sähkökuorma-autojen tilauksista.

Volvo Trucksin toimitusjohtaja Roger Alm sanoo tiedotteessa pitävänsä tilausta merkittävänä virstanpylväänä yhtiön sitoutumisessa fossiilivapaisiin kuljetuksiin.

Sähkökuorma-autojen ensimmäiset toimitukset DFDS:lle alkavat ensi vuoden viimeisellä neljänneksellä ja jatkuvat koko vuoden 2023. Kuorma-autoja on määrä käyttää sekä lyhyissä että pitkissä kuljetuksissa Euroopassa. Kyseisten FM Electric -sähkökuorma-autojen kantavuus on 44 tonnia (yhdistelmäpaino) ja kantama jopa 300 kilometriä.

Volvo Trucks kertoo, että raskaiden kuorma-autojen sähköistystrendi on kiihtymässä. Yhtiön mukaan Euroopassa on tänä vuonna rekisteröity muutama sata yli 16 tonnin sähkökuorma-autoa, joista noin 40 prosenttia on Volvon sähkökuorma-autoja.

Mainos alkaa
Mainos päättyy
Mainos alkaa
Mainos päättyy

Suomessa vasta vähän käytössä

Myös Suomessa sähkökuorma-autot sopivat lyhyille reiteille, mutta niitä on toistaiseksi vasta vähän käytössä, kertoo VTT:n tutkimustiimin päällikkö Marko Paakkinen.

- Sähkökuorma-autoja taisi olla rekisterissä tällä hetkellä seitsemän kappaletta, mutta vanhimmilla taitaa olla ajettu jo yli viisi vuotta, Paakkinen sanoo.

Sähkökuorma-autoja on käytetty muun muassa kaupunkijakelussa Tampereella ja Helsingissä. Paakkisen mukaan kokemukset ovat olleet hyviä ja kuorma-autot ovat osoittautuneet toimiviksi myös talviolosuhteissa.

Mainos alkaa
Mainos päättyy
Mainos alkaa
Mainos päättyy

– Kun on ennustettava reitti, mihin akkukapasiteetti hyvin riittää, silloin kannattavuus tulee operointikustannuksen kautta. Energiankulutus on vain noin kolmasosa siitä, mitä vastaava dieselkuorma-auto kuluttaa. Kun energian hinta on vielä halvempi, operointikustannus on todella paljon halvempi.

Hankintahinta sähkökuorma-autoissa on tällä hetkellä vielä suhteellisen korkea, mutta Paakkisen mukaan riittävällä kilometrimäärällä Suomessakin sähkökuorma-auto on tutkitusti kannattava.

–  Saa nähdä, miten myynti lähtee nousuun, kun niitä alkaa nyt olla tarjolla.

Haasteena akun kesto

Mainos alkaa
Mainos päättyy

Sähkökuorma-autoissa haaste liittyy pitkän matka liikenteeseen: matkan kasvaessa tarvittava akkukapasiteetti kasvaa, ja riittävän isot akut ovat painavia ja kalliita.

Paakkinen kuitenkin näkee liikenteen sähköistämisen mahdollisuuksia myös tavaraliikenteessä, jossa kuljettajilla on pakolliset lepoajat aina 4,5 tunnin ajon jälkeen.

–  Jos saataisiin syntymään megawattitason latausinfraa kuorma-autoille, jolloin akkuja pystyi lataamaan lepoaikana, silloin tarvittava akkukapasiteetti tipahtaisi järkevälle tasolle.

uusimmat

Haemme jutun kohta
Haemme jutun kohta
Haemme jutun kohta
Haemme jutun kohta
Haemme jutun kohta
Haemme jutun kohta

Haemme jutun kohta
Haemme jutun kohta

LÄHETÄ KUVA TAI VIDEO

Näitkö jotain mielenkiintoista? Lähetä kuva! Voit lähettää Karjalaiselle uutiskuvien ja - videoiden lisäksi ajankohtaisia kuvia, jotka ovat hienoja, mielenkiintoisia, hauskoja tai kertovat erikoisista asioista.

phone

Toimitus, uutisvihjeet:

010 230 8110

email

toimitus@karjalainen.fi