play

VR kirjasi alas idän Allegro-liikennöintiin liittyvän kaluston ja varaosat – kokonaistulos raskaasti tappiolle

VR:n vertailukelpoista tulosta kohensi junaliikenteen elpyminen koronan jäljiltä. LEHTIKUVA / RONI REKOMAA

VR:n vertailukelpoista tulosta kohensi junaliikenteen elpyminen koronan jäljiltä. LEHTIKUVA / RONI REKOMAA

STT-Lehtikuva

VR Group on alaskirjannut kokonaan idän Allegro-liikennöintiin liittyvän kaluston ja varaosat. Alaskirjaus on yhteensä yli 45 miljoonaa euroa, mikä suisti yhtiön huhti-kesäkuun liiketuloksen 40 miljoonaa euroa miinukselle.

–  Venäjän hyökkäyssodan ja länsimaiden pakotteiden seurauksena VR Group on päättänyt Venäjään liittyvien toimintojensa keskeyttämisestä. Tämän seurauksena konsernin kokonaistulos painui tappiolle, kertoo väliaikainen toimitusjohtaja Topi Simola tiedotteessa.

Kertaluonteisista alaskirjauksista puhdistettu vertailukelpoinen liikevoitto nousi kuitenkin toisella vuosineljänneksellä 5,4 miljoonaa euroa voitolle. Vuosi sitten tappiota kertyi 10,3 miljoonaa euroa. VR:n mukaan vertailukelpoista tulosta kohensi junaliikenteen elpyminen koronan jäljiltä.

Liikevaihto kohosi 241 miljoonaan euroon vuoden takaisesta 202 miljoonasta eurosta.

Mainos alkaa
Mainos päättyy
Mainos alkaa
Mainos päättyy

–  VR Groupissa olemme tyytyväisiä siihen, että suomalaiset ovat palanneet joukolla raiteille. Junaliikenteen matkustajamäärät ovat kasvaneet jatkuvasti maaliskuusta lähtien, Simola sanoo.

Hän kertoo, että huhti-kesäkuussa Väyläviraston suorittamat ratatyöt haittasivat kuitenkin junaliikennettä ja vaikuttivat negatiivisesti junien täsmällisyyteen. 

Heinäkuussa kaikkien aikojen ennätys

Simolan mukaan heinäkuussa VR teki kaukoliikenteen matkamäärissä kaikkien aikojen ennätyksen, kun yhtiö kuljetti yhden kuukauden aikana 1,4 miljoonaa matkustajaa.

Mainos alkaa
Mainos päättyy
Mainos alkaa
Mainos päättyy

Lähivuosina VR suunnittelee investoivansa uuteen ympäristöystävälliseen kalustoon noin miljardi euroa. Yhtiö investoi vuosina 2022–2026 muun muassa uusiin sähkövetureihin, lähi- ja yöjunakalustoon sekä nykyisen kaluston kunnossapitoon ja elinkaaren jatkoon.

uusimmat

Haemme jutun kohta
Haemme jutun kohta
Haemme jutun kohta
Haemme jutun kohta

Luetuimmat

Haemme jutun kohta
Haemme jutun kohta

Haemme jutun kohta
Haemme jutun kohta

LÄHETÄ KUVA TAI VIDEO

Näitkö jotain mielenkiintoista? Lähetä kuva! Voit lähettää Karjalaiselle uutiskuvien ja - videoiden lisäksi ajankohtaisia kuvia, jotka ovat hienoja, mielenkiintoisia, hauskoja tai kertovat erikoisista asioista.

phone

Toimitus, uutisvihjeet:

010 230 8110

email

toimitus@karjalainen.fi