Perjantai, 16.11.2018 
Aarne, Aarno
Hyvinvointi

Ravintoterapeutin ohje: Unohda kesäkunto, tähtää pidempiaikaiseen hyvinvointiin

  • Karjalainen

Lähestyvä kesä saa monen miettimään laihduttamista ja painonhallintaa. Joka puolella on tarjolla erilaisia laihdutuskuureja, joilla rantakuntoon pääsyä luvataan nopeasti ja vaivattomasti. Paras ratkaisu ylimääräisten kilojen pudotukseen ei kuitenkaan ole nopea laihduttaminen, vaan pysyvä elämäntapamuutos.

Kesäkauden lähestyessä kaivataan usein keveämpää oloa ja pohditaan parasta keinoa ylimääräisten kilojen karistamiseen. Moni on saattanut yrittää pudottaa painoa jo alkuvuodesta ja huomata ajautuneensa takaisin vanhoihin tapoihin.

Ennen uuteen laihdutuskierrokseen ryhtymistä on hyvä käydä itsensä kanssa rehellistä keskustelua siitä, miksi on aikaisemmin epäonnistunut.

– On tärkeää selvittää oikea syy siihen, miksi aikaisemmat laihdutusyritykset eivät ole onnistuneet. Olivatko vaatimukset liian tiukkoja? Vai päästänkö kenties itseni liian helpolla? Jos epäonnistumisen kuittaa pelkästään olankohautuksella, aletaan pikkuhiljaa vakuuttua siitä, ettei painonpudotus onnistu, vaikka kuinka yrittäisi, Terveystalon ravitsemusterapeutti Anette Palssa sanoo.

Motivaation kannalta on olennaista myös ymmärtää, miksi laihduttaminen on itselle tärkeää. Palssan mukaan hyvin usein kyse on arvovalinnasta.

– Itselleen merkitykselliset asiat kannattaa listata paperille ja miettiä omaa ajankäyttöään niiden suhteen. Oman terveyden ja hyvinvoinnin tulisi olla kärkisijoilla. Muut asiat saattavat kuitenkin mennä ajallisesti arjen kiireissä edelle ja helposti ajatellaan, ettei nyt ole hyvä hetki aloittaa muutosta. Parempaa aikaa ei kuitenkaan tule ilman selkeää tahtotilan muutosta, se pitää tehdä itse priorisoimalla ja järjestämällä kalenterista tilaa.

Elämäntapamuutos on aina uuden oppimista, eikä se tapahdu itsekseen tai ohimennen. Pysyvät muutokset ruokavaliossa ja liikunnassa saattavat vaatia isojakin muutoksia arjessa. Onnistuminen edellyttää ennakointia ja konkreettisia suunnitelmia.

– Suurin kompastuskivi useimmille on ateriarytmi. Ateriarytmi ei muutu sillä, että vain päättää niin. Sen toteuttaminen vaatii suunnitelman siitä, mitä aikoo syödä seuraavana päivänä ja miten päivän rytmittää. Jos lounas tai välipala jää usein väliin, siitä voi tehdä itselleen kalenterimuistutuksen. Alussa joutuu panostamaan enemmän, jotta uudet tottumukset muuttuvat pikkuhiljaa rutiineiksi.

Yleisin virhe painonhallinnassa on odottaa liikaa ja liian nopeasti.

– Kun tuloksia ei näykään heti viikossa tai kahdessa, koittaa turhautuminen, joka johtaa helposti luovuttamiseen. Usein myös odotukset oman toiminnan suhteen ovat epärealistisia, esimerkiksi siitä miten paljon jaksaa liikkua. Rima olisi hyvä asettaa hieman alemmas, jotta tavoitteissa on mahdollista onnistua, Palssa neuvoo.

Lähes kaikilla on taipumus lihoa vuosien mittaan edelleen. Sen vuoksi jo painon nousun pysäyttäminen on merkittävä tulos.

– Ylipainoa kertyy vuosien mittaan, kun syömme hieman liikaa ja liikumme hieman liian vähän. On hyvin luonnollista ja helppoa lihoa, kun ympäristömme houkuttaa koko ajan syömään. Siksi normaalipainoa kannattaa vaalia ja pyrkiä aktiivisesti siihen, ettei paino lähde nousemaan, Palssa sanoo.

Vaikka konkreettinen suunnitelma muutoksen toteuttamiseksi olisi tehty, saattaa tekeminen ajatustasolla unohtua nopeastikin. Tärkeää onkin pitää tavoite koko ajan kirkkaana mielessä.

– Joka päivä on hyvä muistuttaa itselleen, miksi teen tätä ja miksi se on minulle merkityksellistä. Esimerkiksi laihtuminen voi olla tärkeää terveyteni ja jaksamiseni kannalta, ja sen vuoksi tavoitteeni on hoikistua 10 kiloa. Se on syy siihen, miksi vielä illalla mietin mitä syön huomenna. Tai miksi menen jumppaan, vaikka juuri sillä hetkellä ei huvittaisikaan, Palssa toteaa.