Maanantai, 24.9.2018 
Alvar, Auno
Hyvinvointi

Syksyn kuntoiluinnostus täyttää lääkärin vastaanotot - jännevammat lisääntyvät selvästi

  • Karjalainen
Lenkkien pituutta ja vauhtia täytyy lisätä maltilla. Lenkkien pituutta ja vauhtia täytyy lisätä maltilla.

Syksy saa monet kuntoilijat innostumaan juoksutapahtumista, kuntopoluista ja muusta liikunnasta.

Ortopedian ja traumatologian erikoislääkäri Tero Yli-Kyyny Mehiläisestä näkee buumin kääntöpuolen vastaanotollaan: jännevammat lisääntyvät, kun kesälomien jälkeen liikunta aloitetaan liian rajusti.

- Kun kesän jälkeen palataan tauolla olleen reippaan ja vauhdikkaan lajin pariin, syntyy kuormituksesta helposti jännevammoja, sanoo ortopedian ja traumatologian erikoislääkäri Tero Yli-Kyyny Mehiläisestä.

Rasitukseen sekä jänteiden ja tukikudosten ylikuormittumiseen liittyviä kiputiloja näkyy Yli-Kyynyn mukaan syksyisin vastaanotolla päivittäin, vakavia jännerepeämiä syntyy onneksi harvemmin.

- Esimerkiksi akillesjännevamma voi syntyä syksyn aloittavalla sulkapallovuorolla, kun ensimmäisiä kovempia palloralleja lyödessä isketään palloa takakentältä ja samalla ponnistetaan pohkeella eteenpäin, Yli-Kyyny kuvailee.

Hän muistuttaakin kuntoiluinnostuksen keskellä malttamaan. Parasta on aina aloittaa rauhallisesti tunnustellen, ja pikkuhiljaa lisätä lenkkien pituutta ja vauhtia.

Juoksun aloittavan kuntoilijan alaraajat ovat kovilla ja kuormitukseen liittyvät kiputilat tulevat helposti esille. Tämä korostaa hyvän lihaskunnon merkitystä.

- Keskivartalon puutteellinen hallinta voi johtaa oireiluun polven, nilkan ja jalkaterän alueella varsinkin, jos aloitustahti on liian raju.

Lääkärin 5 vinkkiä kuntoilukauden aloittajalle:
1.    Aloita maltilla, asteittain ja tunnustellen.
2.    Säätele rasitusta vauhdilla. Syksyn kuntoilun voi aloittaa kävelylenkeillä, joissa mukana on hölkkäpyrähdyksiä.
3.    Pidä huolta myös lihaskunnosta.
4.    Huolehdi, että harrastusvälineesi ovat asiallisella tasolla. Et tarvitse uusimpia ja hienoimpia välineitä.
5.    Jos sinulla on sydän- tai verenkiertoelimistöön liittyviä sairauksia, käy lääkärin vastaanotolla ennen kuntoilun aloittamista.