Tiistai, 12.12.2017 
Tuovi
Hyvinvointi

Tiedätkö, mikä on parasta aivoillesi?

  • Karjalainen
  • Riikka Hurri
Pitkäkestoinen, maltillinen harjoittelu ja etenkin juoksu tekevät hyvää aivojen terveydelle. Pitkäkestoinen, maltillinen harjoittelu ja etenkin juoksu tekevät hyvää aivojen terveydelle.

Työelämä vaatii jatkuvaa uuden oppimista - ja kotielämä osansa. Miten pysyä vauhdissa mukana?

Aivot tarvitsevat liikuntaa ja hyötyvät eniten pitkäkestoisesta, maltillisesta ja omaehtoisesta liikunnasta - ja erityisesti juoksusta, sanoo Jyväskylän yliopiston psykologian laitoksella työskentelevä Suomen Akatemian akatemiatutkija Miriam Nokia.

Jyväskylän yliopiston tutkimuksissa on havaittu, että mitä parempi juoksukunto yksilöllä on, sitä enemmän uusia hermosoluja aivoissa syntyy. Kuntosali- tai taitoharjoittelua mallintava harjoittelu ei saa aikaan samanlaisia suotuisia vaikutuksia aivoissa kuin juoksu.

Edes ikääntyminen ei estä liikunnan suotuisia vaikutuksia, sillä liikunta vaikuttaa aivoihin ja oppimiskykyyn vielä hyvin vanhalla iällä.

Lisää aiheesta tilaajille:

Juoksu on hyväksi aivoille - mitä parempi juoksukunto, sitä enemmän uusia hermosoluja aivoissa syntyy