Lauantai, 22.9.2018 
Mauri
Hyvinvointi

Mökkivene on oiva kuntoiluväline - näin soudat oikein

  • Elina Jäntti
  • Risto Hämäläinen

Kesämökillä loikoillessa ei usein tule ajatelleeksi, että rannassa voi köllöttää melkoisen monipuolinen kuntoiluväline ja kireiden lihasten apuri.

- Tavallisellakin mökkiveneellä voi kuntoilla tehokkaasti, kun tekniikka on kunnossa. Soutaminen on myös erittäin hyvä harjoitusmuoto niska-hartiavaivaiselle, vahvistaa soutuvalmentaja ja osteopaatti Ismo Hyvönen.

Hyvönen muistuttelee kesäisin erityisesti niska- ja hartialihasten kireystiloista kärsiviä asiakkaitaan kuntouttamaan kehoaan soutuveneen avulla. Varsinkin moni tietokoneen ääressä istuva toimistotyöläinen hyötyisi lajista, joka laittaa veren kiertämään päivän aikana passiivisessa tilassa jököttävässä ylä- ja keskivartalossa.

Mainos alkaa
Mainos päättyy

Samaan hengenvetoon Hyvönen muistuttaa oikeanlaisesta soututekniikasta. Jos vetelee airoja ihan missä asennossa sattuu, paikat voivat kipeytyä entisestään.

- Tyypillinen virhe on, että soudetaan selkä pyöreänä, rintakehä lysyssä ja katse maahan luotuna. Tällainen soutuasento rasittaa selkärankaa ja voi kipeyttää selkää. Tärkeintä on pitää selkä suorana, ryhti hyvänä ja katse eteenpäin koko soutamisen ajan.

Juttu jatkuu kuvan jälkeen.

23597444Karjalainen20180626Tämä on väärä soutuasento.

- Toinen tyypillinen mökkisoutajan virhe tapahtuu siinä vaiheessa, kun vedetään airoilla. Moni tekee vetoliikkeen virheellisesti niin, että koukistaa käsiä jo vetoliikkeen alussa ja tuo vetoliikkeen lopuksi kädet syliin. Käsien koukistelu voi aiheuttaa kramppeja.

- Oikea tekniikka on sellainen, jossa airot toimivat vain vipuvartena. Kädet pitävät kiinni ja lihastyö tehdään vatsalihaksilla, yläselän lihaksilla ja olkapäillä.

Jos soutamalla on tarkoitus lisätä lihasvoimaa ja kehittää kestävyyskuntoa, soutamista voi tehdä lenkkeilymielessä. Jo 10 minuutin yhtäjaksoinen soutu kasvattaa terveyskuntoa. 20-30 minuutin soutulenkki on erittäin monipuolinen kuntotreeni. Vastatuuleen soutaminen on astetta raskaampaa.

Koko juttu tilaajille:

Soutaminen on yhtä tehokasta kuin hiihtäminen - näin vältät tyypilliset virheet

1-A
3-B
2-B