Keskiviikko, 24.7.2019 
Tiina, Kirsi, Krista
Hyvinvointi

Lehti: Juoksumatto ja kuntosalitreeni eivät sovi yhteen

  • Emmi Tuomisto
  • Anni Karvinen
Juoksumatolla juokseminen ei ole paras lämmittelymuoto kuntosalia ennen. Verryttely kannattaa kohdistaa samoihin lihaksiin, joihin treenikin kohdistuu. Juoksumatolla juokseminen ei ole paras lämmittelymuoto kuntosalia ennen. Verryttely kannattaa kohdistaa samoihin lihaksiin, joihin treenikin kohdistuu.

Moni lämmittelee juoksumatolla kymmenen minuuttia ennen kuntosalitreeniä, mutta tavasta voi olla enemmän haittaa kuin hyötyä.

Personal trainer Kadri Forsström kertoo Sport-lehdessä, että juoksumatto ja voimatreeni eivät sovi hyvin yhteen. Juoksumatolla tehtävä yksipuolinen liike ei lämmittele kehoa oikealla tavalla tulevaa treeniä varten. Lisäksi juoksumaton tärähtelevä liike rasittaa lihaksia.

Paras verryttely sisältää samoja liikkeitä kuin varsinainen treenikin mutta ilman painoja. Voit siis kyykkäillä ilman painoja ja nostella ja pyöritellä käsiä ja kiertää rankaa. Myös lonkankoukistajia on hyvä availla venyttelemällä.

Mainos alkaa
Mainos päättyy

Loppuverryttely voi olla samanlainen kuin alkuverryttelykin.

Jos haluaa hyödyntää laitteita, lehti suosittelee loppuverryttelyyn kuntopyörää.