Tiistai, 13.11.2018 
Ano, Kristian
Hyvinvointi

Tietotulva harhauttaa - hyvinvointi ei tule pillereistä

  • Karjalainen

Luotettavan tiedon saaminen ravitsemuksesta on maallikolle työlästä. Vitamiineista, hivenaineista ja kivennäisistä on tyrkyllä monenlaista tutkimatonta tietoa ja yksipuolisia käsityksiä, kirjoittaa Etelä-Suomen Sanomat.

Tavallisen kuluttajan on vaikea erottaa markkinointia ja yksittäisen ihmisen mielipiteitä luotettavasta tiedosta ja tutkimusnäytöstä. Ravitsemusterapian apulaisprofessori Ursula Schwab Itä-Suomen yliopistosta törmää tähän itsekin työssään.

-  Edellyttää äärimmäistä aktiivisuutta ja viitseliäisyyttä hakeutua asiantunteville sivustoille. Jos en muista asiantuntijasivun osoitetta ja googlaan sen, näytölle tulee ihan mitä sattuu, kuten mainoksia. Joskus joutuu klikkaamaan monta sivua ennen kuin oikea löytyy.

Mainos alkaa
Mainos päättyy

Tietotulva ravitsemuksesta on valtava, mutta näkyykö se hyvinvoinnissamme?

-  Ei. Suomessa ei syödä niin kuin pitäisi, ja siksi sairastutaan. Tuoreen Finnravinto 2012 -tutkimuksen tulosten mukaan ravinnonsaantimme on paikoitellen aika kaukana suosituksista, Schwab sanoo.

Vitamiinit, kivennäiset ja hivenaineet ovat sekä tieteellisen tutkimuksen että kaupallisen kiinnostuksen kohteita.

-  Tutkimuksia on koko ajan vireillä. Tietoa vitamiineista, kivennäis- ja hivenaineista tulee koko ajan lisää, myös niiden yliannostuksen haitoista.

On lukuisia kansainvälisiäkin tutkimustuloksia siitä, että terveysvaikutuksia ei synny, jos huonoa ruokavaliota täydennetään pillereillä.

Vitamiinipillerit ovat tarpeen joidenkin lääkkeiden käytön yhteydessä. Tavallisin esimerkki on epilepsialääke, joka vaikuttaa folaatin aineenvaihduntaan. Tällöin lääkäri määrää foolihappovalmistetta.

Kun kortisonilääkettä otetaan pitkiä aikoja tabletteina, se heikentää luustoa. Siksi kortisonipotilaiden kalsiumin ja D-vitamiinin tarvetta ja luuntiheyttä seurataan tarkemmin.

-  Varmuuden vuoksi, summamutikassa, ei ravintolisäpillereitä pidä ottaa, esimerkiksi maksiannoksia D-vitamiinia. Tutkimusnäytön mukaan, pitkän ajan kuluessa, vitamiinien liikasaanti on haitaksi - oli vitamiini mikä tahansa. C-vitamiinista on kuvattu DNA-vaurioita, foolihaposta lisääntynyttä leukemiariskiä ja niin edelleen.

Ravitsemustiede on kohtuustiedettä.

-  Minkään ravintoaineen kohdalla ei toimi se, että mitä enemmän, sen parempi.

D-vitamiini ja kalsium ovat suomalaisten suuri huolenaihe.

-  Jos D-vitamiinin saanti on liian vähäistä, kalsiumia ei pääse imeytymään. Jos juo maitoa tai käyttää muita maitotuotteita, kalsiumia tulee helposti riittävästi, mutta maitotuotteet ovat vain osa luuston kunnossa pysymistä, tutkija toteaa.

Asiasta kirjoitti Etelä-Suomen Sanomat.

Lue lisää tiistain Karjalaisesta.