Tiistai, 13.11.2018 
Ano, Kristian
Hyvinvointi

Kiitollisuus lisää hyvinvointia - treenaa mieltäsi

  • Karjalainen
Kiitollisuus tutkitusti lisää psyykkistä ja sosiaalista hyvinvointia. Kiitollisuutta kannattaa aktiivisesti harjoittaa, sillä ihmisaivot ovat kehittyneet huomaamaan uhkat ennen hyviä asioita.

Kiitollisuuspäiväkirjaohjeissa neuvotaan kirjoittamaan säännöllisesti viisi asiaa, joista on kiitollinen. Kokeile, millainen rytmi sopii sinulle: kirjoita listaa esimerkiksi kerran viikossa neljän viikon ajan tai kerran viikossa kuuden viikon ajan.

Kiitollisuuskirjeessä voit kertoa, kenelle ja miksi olet kiitollinen. Erään tutkimuksen mukaan tulos oli vahvempi, kun kirje annettiin kohteelleen, mutta se ei ole välttämätöntä. Voit myös itseksesi tai esimerkiksi puolison kanssa muistella joka päivä kymmenen minuutin ajan jotakin myönteistä tapahtumaa.

Mainos alkaa
Mainos päättyy

Positiiviset tunteet lisäävät muita positiivisia tunteita. Kiitollisuus voi jopa lievittää masennuksen oireita. Dosentti Lotta Uusitalo-Malmivaara uskoo, että työpaikoilla kiitoksen lisääminen voisi parantaa jaksamista selvästi ja heijastua myös tuottavuuteen.

Yhdysvalloissa vietetään Kiitospäivää ensi viikon torstaina. Suomessa juhlaa ei vietetä, mutta kiitoksen aiheita meilläkin riittää - myös keskellä marraskuuta.

Lue lisää lauantain Karjalaisesta.