Tiistai, 20.11.2018 
Jalmari, Jari
×

Varoitus

JUser: :_load: Käyttäjää ei pystytty lataamaan tunnuksella: 155

Hyvinvointi

Yllättävä tutkimustulos: Olut sopii palautusjuomaksi hikiliikunnan jälkeen

Oluet sisältävät joitakin hivenaineita jopa runsaammin kuin liikunnasta palautumiseen tarkoitetut juomat. Olut soveltuu palautusjuomaksi erityisesti runsaasti hikoiluttavaan urheiluun, koska se korjaa hikoilun aiheuttamaa nestehukkaa ja hivenainetasapainon muutosta. Oluen hivenaineita analysoitiin Jyväskylän yliopistossa tehdyssä Pro gradu -työssä. Oluen hivenainepitoisuuksia on tutkittu Suomessa ja kansainvälisestikin erittäin vähän.

Olut sisältää keskimääräisesti noin 0,4 g proteiinia ja 4,1 g imeytyviä hiilihydraatteja per 100 g olutta. Oluesta ei saada juurikaan proteiinia, mutta hiilihydraattien määrä on hyvin lähellä palautusjuomien tasoja. Oluen hivenaineet tulevat vedestä, hiivasta ja käytetystä viljasta. Ilmasto-olot, viljan käsittelyt ja oluen paneminen vaikuttavat tuotteiden hivenainepitoisuuksiin.

Tutkitut oluet sisälsivät kaliumia, magnesiumia, mangaania ja piitä palautusjuomia enemmän. Piitä oluessa oli yli päivittäisen tarpeen ja kuparia ja kromia oli yli puolet päivittäisestä tarpeesta. Lisäksi oluet sisälsivät hyvin paljon fosforia. Muita hivenaineita oluet sisälsivät saman verran tai vähemmän kuin palautusjuomat. Oluiden hivenainepitoisuudet kasvoivat alkoholiprosentin noustessa, mutta hivenainepitoisuudet olivat kohtalaiset myös alkoholittomassa oluessa.

- Oluiden hivenainepitoisuudet olivat yllättävän korkeita ja ne pärjäsivät palautusjuomille odotettua paremmin. Tällä hetkellä puhutaan paljon proteiinien ja hiilihydraattien tärkeydestä, mutta pitäisi muistaa vitamiinien, hivenaineiden ja rasvojen merkitys kehon toiminnassa. Hivenaineet ohjaavat useita urheilussa tarvittavia tapahtumia ja ne pitävät vitamiinien kanssa kehon toimintoja yllä, gradun tehnyt Juho Leikas kertoo.

Ihminen tarvitsee arviolta paria kymmentä eri ravinnetta ja hivenainetta. Normaalit ruokatottumukset riittävät yleensä kuntoilijoille, mutta kuntoilumäärien lisääntyessä ihmiskeho tarvitsee monia eri ravintoaineita enemmän pystyäkseen parhaaseen mahdolliseen urheilusuoritukseen.

Alkoholin vaikutuksia palautumiseen selvittäneissä tutkimuksissa on alkoholia yleensä käytetty suuria määriä. 1-2 annoksen vaikutuksista on vain vähän tutkimuksia, mutta näiden tutkimusten mukaan olut toimii jopa vettä paremmin urheilusuorituksen jälkeisessä kehon nesteytyksessä.

-Päivittäisen hivenainetarpeen saavuttamiseen oluella ei kannata pyrkiä, mutta hivenaineidensa takia vaikutus nesteytykseen on selkeästi havaittavissa. Yksi kaksi olutta on palautumiseen suositeltava maksimimäärä, Leikas toteaa.

Tutkielmassa analysoitiin 25 olutta, jotka edustivat oluttyyleiltään vaaleita ja tummia lagereita, vehnäoluita, aleja, portereita ja stoutteja. Oluiden alkoholipitoisuudet, valmistuksessa käytetty vilja ja valmistustapa vaihtelivat. Vertailuryhmänä tarkasteltiin kolmea erilaista palautusjuomatuotetta. Tutkimuksessa hivenainepitoisuudet selvitettiin plasma-optisella emissiospektrometrillä (ICP-OES).