Tiistai, 20.11.2018 
Jalmari, Jari
×

Varoitus

JUser: :_load: Käyttäjää ei pystytty lataamaan tunnuksella: 155

Hyvinvointi

Liian tarmokas kuntoilustartti voi aiheuttaa vammoja - näin vältyt niiltä

Vuodenvaihteen jälkeen kuntosaleilla on taas tavallista enemmän kuhinaa, ja monet aloittavat jonkin uuden liikuntaharrastuksen. Huono omatunto joulunajan mässäilystä ja uuden vuoden lupaukset aktivoivat osaa ihmisistä liikkumaan nyt tavallista aktiivisemmin.

- Kehon on hyvä antaa tottua uuteen kuntoilurytmiin rauhassa. Liian kunnianhimoiseen painonpudotukseen ei kannata lähteä liian nopeasti, vahinkovakuutusyhtiö Ifin henkilökorvausten asiantuntija Anne Koivisto muistuttaa.

Venähdykset ovat Ifin tilastojen mukaan yleisiä liikuntasuorituksen aikana syntyviä vammoja. Huolellinen lämmittely ja treenin jälkeinen venyttely ovat tärkeitä keholle, jotta lihakset ehtivät sopeutua tulevaan rutistukseen ja palautua siitä kunnolla.

Ifin vinkit turvalliseen kuntoilun aloittamiseen:

•    Aloita kuntoilu pikkuhiljaa. Älä rääkkää itseäsi, vaan malta ottaa hieman rauhallisemmin ensimmäiset viikot erityisesti silloin, jos et ole harrastanut hikiliikuntaa säännöllisesti pitkään aikaan.
•    Harjoittele vain sellaisilla painoilla, joita jaksat varmasti nostaa. Varmista, että teet liikkeet oikein.
•    Kuntosalin ruuhkahuippuaikana kannattaa huolehtia, että ympärillä on riittävästi tilaa. Painot saattavat aiheuttaa vahinkoa joko itselle tai muille, jos tila on ahdas.
•    Huolla kehoa aina lämmittelemällä ennen treeniä ja venyttelemällä kuntoilun jälkeen.
•    Älä ota liian ripeitä askelia pukuhuoneen suihkutiloissa. Lattialla oleva vesi voi tehdä lattialaatat todella liukkaiksi, jolloin liukastumisvaara on suuri.