Sunnuntai, 23.9.2018 
Minja, Miisa, Mielikki
Hyvinvointi

Jäitkö sohvan pohjalle? - Näin tauko vaikuttaa kuntoosi

  • Niina Rintala

Totaalinen liikkumattomuus alkaa vaikuttaa aktiivisesti kuntoilevan kestävyyskuntoon parin viikon kohdalla. Se näkyy maksimaalisessa hapenottokyvyssä, joka on kestävyyskunnon tärkein mittari.

Pitkä tauko kestävyysharjoittelussa pienentää veren kokonaismäärää ja plasmatilavuutta, ja sydämen kyky pumpata verta heikkenee, selostaa tutkijatohtori Marko Korhonen Jyväskylän yliopiston terveystieteiden laitokselta.

Lihaskunnossa parin viikon tauon aikana ei vielä suuria muutoksia tule. Lihaskunnon heikkeneminen on suurinta voimakestävyydessä, jossa on useita toistoja peräkkäin.

Mainos alkaa
Mainos päättyy

Mutta tästä ei ole syytä lannistua. Pieni tauko voi tehdä hyvää, jos treenit alkavat tökkiä.

- On hyvä, jos pystyy tekemään vaikkapa pari harjoitusta viikossa. Niiden on oltava intensiteetiltään tarpeeksi kovia. Siten pystyy voimatason ja kestävyystason ylläpitämään aika hyvin, Korhonen kertoo.

Lue lisää perjantain Karjalaisesta.