Sunnuntai, 29.3.2020 
Joni, Joonas, Jouni
RUN, SOILE, RUN

Pysyvät muutokset vaativat pysyviä muutoksia - "Sorrun toistuvasti samoihin juttuihin"

  • Soile Ketolainen

”Äiti, tehdäänhän tänäkin aamuna siule aamusmoothie ja salaatti töihin?” 3,5-vuotias lapseni motivoi tietämättään syömään minua oikein.

Juuri kun olin ajatellut ”vain tänään” syödä työpaikan ravintolassa. Osaan toki valita ravintolan ruoista itselleni parhaimmat vaihtoehdot. Eri asia on, syönkö oikeasti hyvin ja millaisen annoksen ruokaa kasaan lautaselle. Väitän, että tarkkaan harkitut eväät kantavat tässä hommassa pidemmälle, ainakin minun kohdalla.

”Olet mitä syöt” -sanonta pitää paikkansa monessakin mielessä. Teemme päivän aikana monta ruokavalintaa, jotka vaikuttavat meidän terveyteen ja hyvinvointiin. Yksittäiset valinnat vaikuttavat kokonaisuuteen vähän, mutta jos valinnat toistuvat päivästä ja viikosta toiseen, niiden vaikutukset muodostuivat erittäin ratkaisevaksi sekä positiivisessa että negatiivisessa mielessä.

Mainos alkaa
Mainos päättyy

Kävin ravintoneuvojan luona juttelemassa syömisistäni, lähinnä tätä juoksua ja kiinteytymistä ajatellen. Huomaan kiireisinä päivinä skippaavani ruokia, mikä vaikuttaa sitten juoksuun ja kokonaisvaltaiseen hyvinvointiin. Ravintoneuvojan viesti oli tuttu: muista syödä säännöllisesti, 4-5 kertaa päivässä. Koska treenaan viikkotasolla tällä hetkellä paljon, on hyvä muistaa hiilihydraatit.

Smoothie

Olen kokeillut viimeisen 15 vuoden aikana varmaan 15 erilaista ruokavaliota tai dieettiä, täysin hömpötyksistä fiksuun syömiseen. Olen laskenut kaloreita, ollut nälkäkuurilla, punninnut ruokia, syönyt hyvin ja useimmiten, miten sattuu.

Tietoa pitäisi siis olla ruokaan liittyen todella paljon jo pelkän omakohtaisen kokemuksen vuoksi. Kuitenkin sorrun toistuvasti samoihin juttuihin, olen syömättä tai syön välillä liikaa ja vääriä juttuja.

Mitä sitten nyt syön? Ensinnäkin vesi on tärkeässä roolissa, juon vettä ensimmäisenä aamulla, vaikka ei maistuisikaan. Elimistö herää näin uuteen päivään. Vesi kuuluu toki koko päivääni.

Aamiaiseksi juon useimmiten marjasmoothien, jonka nappaan töihin mukaan juotavaksi. Smoothieen laitan marjojen lisäksi vettä, maitorahkaa, vehnälesettä, pellavarouhetta tai muuta kuidun lähdettä. Vaihtelen sisältöä fiiliksen mukaan. Kiireettöminä aamuina teen aamiaiseksi munakkaan.

Päivällinen ja lounas menevät aika samaa linjaa, reilusti kasviksia, proteiinin lähteenä kanaa, kalaa, lihaa tai kasviproteiinia ja lisäksi esimerkiksi peruna, riisi tai pasta. Arkisin syön monesti päiväruoan ilman hiilihydraatteja.

Välipalaksi ja iltapalaksi toimii hyvin rahka marjoilla, pähkinöillä ja kuiduilla, mutta en koskaan syö kahta purkkia enempää rahkaa päivässä. Ravintoneuvoja suositteli iltaan puuroa. Olen huonosti päässyt tämän asian kanssa sinuiksi, mutta haluan ehdottomasti testata tätä. Kokonaisuutena syön siis aika puhdasta ruokaa ja uskon tämän vaikuttavan myös vireys tasooni.

kuva4

Mitä sitten juoksuvalmentajani Tomi Pyylampi kehottaa juoksua harrastavan syömään? Tomi kertoo asiasta näin:

”Ensiksi on tärkeintä, että saa riittävästi energiaa. On periaatteessa sama mitä syö, kunhan energiaa on riittävästi palautumiseen ja elämään yleensä. Tämän jälkeen seuraavaksi tärkeintä on aterioiden rytmitys. Energiansaanti pitäisi olla tasaista. Ruokia ei kannata skipata tai elimistö ei voi hyvin. Mitä säännöllisempää ravinnonsaanti on, sen paremmin yleensä elimistö toimii. Viimeisenä tulee ruuan laatu. Valitettavan usein lähdetään viilaamaan karkeasti sitä, syökö auringonkukan- vai pellavansiemeniä. Sillä ei ole juuri merkitystä, jos energianmäärä ja rytmitys on pielessä. Ilman riittävää ravintoa kunto ei voi kasvaa, paino ei voi tippua eikä palautumista voi tapahtua. Myös vastustuskyky heikkenee liian vähällä energialla.

Jos taas juoksuun sopivaa ruokailua miettii, niin vatsaongelmaisen kannattaa välttää puuroa ja maitotuotteita ennen juoksulenkkejä. Myös marjat saattavat pistää elimistöä sekaisin, mausteisesta ruuasta nyt puhumattakaan. Mutta yksilöitä ihmiset ovat, toiset kestävät melkein mitä vain ja toiset eivät juuri mitään. Kunnon ruuasta kannattaisi olla kulunut 2-4 tuntia ennen lenkkiä. Mitä kovempi treeni, sen kovempi ärsytys on myös vatsalle. Energian kannalta hiilihydraattejakin pitää tulla, mutta ensin riittävästi energiaa ja sitten vasta viilailu. Toisilla maitotuotteet tekevät limaisuutta keuhkoputkien suulle eikä henki kulje helposti, varsinkin astma- tai allergiaoireista kärsiville. Mutta kokeilemalla näissä joutuu pelaamaan.”

Olin viikon kovassa flunssassa ja syömiset alkoivat rullata vanhaa opittua tyyliä, en syö mitään koska ei maistu ja sitten Buranan otettua maistuisi esimerkiksi karkit ja muut epäterveelliset vaihtoehdot. Mikä siinä on, että palaa niin helposti siihen vanhaan huonoon. Vaatii selkärankaa pysyä uudessa, mutta kun tavoite on selkeä ja motivaatio kunnossa, itsekuri pysyy! Fiksusti sanottuna pysyvät muutokset vaativat pysyviä muutoksia, eli säännöllisyys tuntuu olevan kaikkien ruokavalioiden tärkein elementti.

Soile Ketolaisen aiemmat blogikirjoitukset:

"Juoksemisen mestariksi en tämän kevään aikana ehdi, mutta olen kuitenkin päättänyt juosta koko kympin"

Puntut kintut

Kiinnostuitko? Klikkaa ja kokeile Digi-Karjalaista 5€ 5 viikkoa