Lauantai, 6.6.2020 
Kyösti, Kustaa, Kustavi
RUN, SOILE, RUN

"Päätin, että juoksen Joensuu Run -päivänä toukokuussa lupaamani kympin, tällä kertaa itse aikaa mitaten"

  • Soile Ketolainen

Maailma muuttui kertaheitosta tänä keväänä, ja myös Joensuu Run siirtyy tuonnemmaksi. Monelle tapahtumien siirtyminen viruksen myötä on tuntunut tuovan tuskaa ja pettymyksiä.

Ajattelen kuitenkin, että terveys on nyt kaikista tärkein asia, ei se milloin juoksee virallisen kympin tai pääsee vaikka juhlimaan.

Tulihan tässä sivutuotteena enemmän aikaa harjoittelulle ja mahdollisuus kovempaan juoksuaikaan. Asenne ratkaisee tässäkin.

Mainos alkaa
Mainos päättyy

Blogin kirjoittamiseen tuli osaksi tiedostettu ja osaksi tiedostamaton tauko. Työt ovat viime viikkoina vaatineet enemmän ja uuden arjen pyörittäminen ilman lasten päivähoitoa ovat vieneet aikaa.

Melkein voisi sanoa, että minun lannistujaluonteeni alkoi kaivautua esiin. Onneksi sain sen kuitenkin käännettyä pois. Liikunta on edelleen tärkeä vastapaino kiireiselle arjelle.

jalat

Mitä juoksuun tulee, se kulkee viimeinkin. Voin sanoa olevani jo voittaja, kun jaksoin muutama viikko sitten juosta 6,5 kilometriä putkeen ilman suurta tuskaa.

Koska treenaan juoksua yksin, se on myös tällaisessa viruksen täyttämässä maailmassa turvallinen laji. Samalla saa tyhjennettyä päätä stressaantuneesta mielestä ja kropasta.

Monet yrityksen, kuntosaleja myöten ovat laittaneet ovet kiinni. Nyt huomaa miten iso voima yhteisöllä ja tsemppaavilla valmentajilla on urheilusuoritukseen.

Onneksi oma salini TFW Joensuu julkaisee jäsenilleen kotitreenejä. Hien saa pintaan myös kotona. Lapset ovat innostuneet myös muun muassa karhukävelyistä ja venyttelyliikkeistä. Hauskaa yhteistä tekemistä siis, yksin juoksemisen rinnalle.

Vaihdoin juoksulenkkarini lumien lähdettyä kesäversioihin. Miten kevyeltä ja hyvältä kevyemmät ja joustavammat kengät tuntuvatkaan. Isku tuntuu kovemmalta jalkoihin asfaltilla. Tähän on auttanut Tomi Pyylammen opastamana ”säärien voimaliike”. Jos se ei ole sinulle tuttu, löydät sen muun muassa Joensuu Runin Instagram- ja Facebook-virrasta.

kotireeni1

Samaisilta sivuilta löytyy myös hyvät ohjeet juoksun aloittamiseen keväällä, niin ettei jalkoihin tulisi penikkaoireita. Kannattaa siis aloittaa maltilla, kilometrejä voi lisätä pikkuhiljaa. Lämmittely ennen juoksua on kaiken a ja o.

Itse esimerkiksi lämmittelin kroppaani 3,5 kilometrin kävelyn lomassa, ennen tuota edellä mainittua 6,5 kilometrin juoksua. Hyvä on muistaa myös lepopäivien tärkeys. Kipeillä jaloilla ei kannata juosta. Jalat saa vain entistä enemmän tukkoon.

Päätin, että juoksen Joensuu Run -päivänä 9.5.2020 lupaamani kympin, tällä kertaa itse aikaa mitaten. Olkoon tämä välietappi ja niin sanotusti pohja-aika odottamaan virallista tapahtumapäivää.

Julkaisen sitten fiilikset ja juoksuaikanani Instragramissa #runsoilerun-sivujen alla. Näin juoksumotivaatio ja julkinen paine onnistumiseen säilyy.

Joku viisas on sanonut, että tavoitteen saavuttamiseen pitää ottaa välitavoitteita, olkoon tämä sitten sellainen. Nyt kaikki vain reippailemaan upeaan kevätsäähän turvavälit muistaen. Pysytään terveinä!

Lue Soile Ketolaisen aiemmat blogikirjoitukset Joensuu Runiin valmistautumisesta täältä.

Kiinnostuitko? Klikkaa ja kokeile Digi-Karjalaista 5€ 5 viikkoa