Lauantai, 19.9.2020 
Reija
RUN, SOILE, RUN

Testissä Firstbeat-mittaus: "Ensimmäinen päivä meni hienosti iltapäivään, ennen kuin näin pöydällä lojuvan Pringles-purkin"

  • Soile Ketolainen
"Mitä sitten opin Firstbeat-mittauksesta? Muista syödä, jos kulutat", Soile Ketolainen kirjoittaa. "Mitä sitten opin Firstbeat-mittauksesta? Muista syödä, jos kulutat", Soile Ketolainen kirjoittaa.

Minulle tarjoutui keväällä juoksuvalmennuksen ohessa testata Firstbeat-mittausta. Mittari mittaa mittausjaksolla muun muassa stressitekijöitä niin työ- kuin vapaa-ajalla. Mittarin avulla saa tietoon, onko tarpeeksi aktiivinen ja onko palautuminen riittävää. 

Firstbeat arvioi myös unen laadun, sen riittävyyden ja auttaa näin ollen myös etsimään ratkaisuja parempaan palautumiseen.

Pokalin juoksuvalmentajani Tomi Pyylampi kertoo mittarin hyödyistä seuraavaa:

Mainos alkaa
Mainos päättyy

- Sykevälivaihtelun mittauksella saa monenlaista dataa omasta kehosta. Tärkeimpinä pitäisin yleisen kuormituksen ja palautumisen suhteen havainnollistamista. Myös unen palauttavuuden arvio on hyvä mittari.

Toinen hyvä tieto itsestä on se, saako kulutukseen nähden riittävästi energiaa. Toisin kuin luullaan, on syy usein liian vähäinen ja väärään aikaan saatu energia enemmin kuin selkeästi liikasyöminen.

Toki mittaus kertoo myös liikuntasuorituksista sen, tehdäänkö ne sopivalla kuormalla ja paljon muutakin. Joka tapauksessa varsin pätevä tsekkaus omasta tilasta.

Sain Firstbeat-mittarin Pokalin toimistolta Juoksuvalmentajaltani Tomi Pyylammelta keväällä 2020, ennen virallista Joensuu Run -päivää. Tomi ohjeisti, että mittari tulee olla paikallaan kolme vuorokautta. Vain suihkuun ja saunaan mittaria ei saisi viedä.

Mikä mahtava tilaisuus nähdä, miten aika kiivaskin elämänrytmi minua kuormittaa ja millainen on keskikulutukseni. Mielenkiintoisempana ehkä, että ehdinkö palautua ollenkaan.

Sovimme, että mittausjaksolle sattuisi kaksi työpäivää ja yksi vapaapäivä. Lisäksi sovimme yhdestä juoksutreenistä ja yhdestä TFW:n kovasykkeisemmästä treenistä. Mittausjaksolta tulisi pitää myös ruokapäiväkirjaa.

Valitsin mittausjaksoksi torstai-lauantai-akselin. Mittarin asensin sovittuna aamuna rinnuksiin, ja mittaus sai alkaa. Alkuun mittari tuntui ehkä vähän epämiellyttävälle, mutta lopulta se ei haitannut edes treenejä. Treeneistä, juoksu- ja vapaapäivistä pidin sovitusti kiinni, mutta entä tuttu vinksallaan oleva ruokapuoli?

Ensimmäinen päivä meni hienosti iltapäivään, ennen kuin näin pöydällä lojuvan Pringles-purkin. Onneksi en syönyt kuin muutaman. En muuten juurikaan sipsejä, mutta totta kai mittausjaksolla söin. Hienosti, Soile!

Toinen päivä meni kaiken suhteen mallikkaasti, viisi ruokailua terveellisemmästä päästä. Wohou, en voi epäonnistua, ajattelin.

Kunnes tuli vapaapäivä. Muistin iltapäivällä kaappiin jääneen suklaalevyn, otin muutaman palan ja sitten myöhemmin lisää. MORKKIS! Skippasin iltapalan tämän takia. Tuttu kysymys itselle: Miten meni noin omasta mielestä?

suklaa

Mittaus oli valmis ja pääsin kuulemaan mittauksen tuloksen. Oli yllätys, miten ihan perustyöpäivät olivat kuormittaneet minua. Mielestäni en ollut kovassa työstressissä mittauksen aikana. Ensimmäisen mittauspäivän illalle sattui TFW:n treeni. Kovasykkeinen treeni piti sykettä ylhäällä myös yöllä. Lopputulos stressitaso normaalia suurempi, palautuminen heikko. Uni ei ollut laadukasta tai palauttavaa.

Perjantaiaamuna lähdin juoksulenkille. Huonosti nukutun yön jälkeen askel oli väsynyt. Työpäivä päälle, ja raportti näytti jokseenkin punaista. Onneksi ilta lasten kanssa palautti, ja uni viikonloppua vasten näytti jo laadukkaammalle.

Lauantain vapaapäivä ei palauttanut minua kokonaan normaalitasoon. Tuloksissa kuitenkin näkyi, että olin vapaalla ja uni oli taas edellistä yötä parempaa. Tämähän oli lohdullista.

Suurin yllätys oli kuitenkin keskikulutuksen määrä suht aktiivisella liikuntamäärällä, se lähenteli 2300kcal/vuorokaudessa, myös lasten kanssa vietettynä vapaapäivänä.

Ruokamäärä, mitä olin päivien aikana syönyt, olikin yllättäen liian vähän. Tomi sanoi, että näillä tuloksilla olisin voinut hakea kaupasta vielä toisen suklaalevyn. En kuitenkaan niin tehnyt, vaikka melkein luvan kanssa olisi saanut.

Summa summarum: Stressin ja palautumisen taso mittausjaksolla oli minulla kohtalainen, liikunnan terveysvaikutukset ja unen palautuvuus hyvällä tasolla. Kuntotaso jäi kuitenkin kohtalaiseksi. Tomi sanoi, sen olevan kuitenkin hyvä tulos. Ajattelin kuitenkin parantaa tuloksia.

Mitä sitten opin Firstbeat-mittauksesta? Muista syödä, jos kulutat. Tomi sanoi hyvin, että ei elimistö voi laskea ylimääräisestä irti, jos kituuttaa liian vähillä kaloreilla. Elimistö painuu herkästi säästöliekille. Sain mielestäni myös arvokasta tietoa stressimääristä ja huomasin että kyllä oikeita lepopäiviä tarvitaan.

Mittaus oli mielestäni todella hyödyllinen ja antoi kattavaa tietoa kokonaisvaltaisesta hyvinvoinnistani. Voin lämpimästi suositella sitä kaikille.

Jos kiinnostuit mittauksesta, tekee Pokali niitä yksityishenkilöille. Kerro kiinnostuksesi osoitteeseen Tämä sähköpostiosoite on suojattu spamboteilta. Tarvitset JavaScript-tuen nähdäksesi sen.

Tilaa Digi-Karjalainen kahdeksi viikoksi maksutta