Perjantai, 14.12.2018 
Jouko

Mielen minuutit ja metsän energisoiva vehreys

Mielen minuutit ja metsän energisoiva vehreys

Tuntuu, että koko kevättalven minun piti pakottaa itsenilenkeille. Märkää, pimeää ja veto poissa. Joka kerta, kun lenkki livahti aikomaani pidemmäksi vaikka ystävän kanssa puhelimessa puhuessa, olo oli kotiin päästyä virkistyneempi. Jossakin vaiheessa sovin itseni kanssa, että lähteä pitää, mutta jos 20 minuutin rauhallisen kävelyn jälkeen olo on yhä vetämätön, niin kotiin saa oikaista ensimmäisestä mutkasta. Jos taas kävely sujuu, jokainen lisäminuutti on plussaa hyvinvoinnille.

Sääntö perustui puhtaasti suosituksiin, joiden mukaan kannattaa liikkua edes vähän ja pätkissä kuin ei ollenkaan. Entiselle tunnin hikilenkki tai ei mitään –ihmiselle ajatus oli aluksi vaikea. Maaliskuussa luin lääkäri Pippa Laukan Hyvinvoiva nainen -kirjan (2017), jossa puhutaan samasta asiasta. Laukan mukaan jo varttikin liikettä kerrallaan tekee hyvää terveydelle jopa solutasolla asti. Vartti! Siihen pystyy jokainen joka päivä.

Tällä viikolla halu lähteä lenkille on palannut – kiitos auringon ja orastavan vihreyden. On toki myönnettävä, että uusilla lenkkareilla kävelykin on ihanaa. Uskon, että hyvää fiilistä tuo myös asenteideni ruuvaus vähän uusille urille.

Metsää on Helsingissäkin kotini kupeessa. Polkuverkosto tarjoaa monenpituista lenkkiä pehmeällä alustalla vaihtelevin maisemin.  Metsä on aina toiminut minulle tehokkaana maadoittajana hetkeen ja mielen tyynnyttäjänä – kunhan vain maltan keskittyä pääni sisäisen kakofonian sijaan ympäristööni. Hiekan rapina kenkien alla, tuuli puissa ja hiuksissa, linnunlaulu. Huolet kutistuvat ja turha kiire kaikkoaa huomaamatta. Toki hetkessä elävän lenkkiseuralaisen vaikutuskin tekee hyvää. 

En ole ainoa luontofanittaja. Urheiluravinnebrändi Fast tutki suomalaiset hyvinvointitottumuksia alkuvuodesta, ja tutkimuksen mukaan suosituin hyvinvointia tuottava laji on ulkona liikkuminen ja houkuttavin laji metsässä vaeltaminen.  Terveys ja hyvä mieli ovat suomalaisille tärkeimpiä syitä liikkua, vasta kolmas motivaation lähde on laihdutus.

Itselleni laihdutus ja painonhallinta olivat pitkään merkittävä syy lähteä liikkumaan, joten ajatuksia on pitänyt ruuvata pois matkojen mittaamisesta ja kaloreiden laskemisesta ihan urakalla. Olen kehittänyt itselleni niiden tilalle mielen minuutit -ajatuksen. Huonounisuus ja välillä reissutkin saavat arkeni rytmit aika ajoin sekaisin. Kun työpäivän jälkeen oikein väsyttää, eikä lenkki innosta, muistutan itseäni mielen minuuteista. Lenkkareita sitoessani totean, että tänään ei ole väliä vauhdilla eikä mitattavalla matkalla. Merkitystä on vain metsäpoluilla vietetyillä minuuteilla, sillä niistä jokainen hoitaa mielenterveyttäni ja lisää siten jaksamistani ja kokonaisvaltaista hyvinvointiani. Puhdasta ilmaa sisään, kuonaa ulos.

Monet tutkimukset osoittavat, että metsässä oleskelu tekee hyvää ihmiselle monella tapaa. Jo kymmenessä minuutissa stressihormonitasot alkavat laskea, parikymmenen minuutin oleskelu laskee jo verenpainettakin. Sen voi ihan tuntea, kun jättää päässään risteilevät ajatukset asfaltin reunaan ja antaa metsän ottaa syliinsä. Kuuntelee mustarastasta, katsoo oksien välistä siivilöityvässä valokeilassa kylpeviä valkovuokkoja, tunteen tuulen henkäyksen poskellaan.  Syke laskee, mieli tyyntyy. Parasta mindfulnessia!

Menkää metsään! Nyt on paras aika nauttia energisoivasta vihreydestä. Jos yksin liikkuminen ei huvita, kannattaa hyödyntää keskiviikkona 10.5. järjestettävän Unelmien liikuntapäivän tarjontaa (etsi oman paikkakuntasi tarjonta täältä).

P.S. Vahva suositus Pippa Laukan kirjalle! Se käsittelee aikuisen naisen eli +40-vuotiaiden henkistä ja fyysistä hyvinvointia laajasti mutta ymmärrettävästi, ja sopii siksi vaikka äitienpäivälahjaksi.