Keskiviikko, 21.11.2018 
Hilma
Ruoka

Paljon proteiinia, vähän energiaa - herneet sopivat erinomaisesti painonhallintaan

  • Jani Leinonen

Kaikille tuttu herne on melkoinen terveyspommi. Herneissä on paljon proteiinia mutta vähän energiaa, minkä vuoksi ne auttavat pitämään nälkää loitolla ja sopivat hyvin painonhallintaan.

Palkokasveissa on runsaasti kuitua, joka alentaa veren kolesterolipitoisuutta, koska kuitu sitoo kolesterolia ohutsuolessa imeytymättömään muotoon.

Lisäksi palkokasvien hiilihydraatit sokeristuvat hitaasti, mikä tekee niistä diabeetikonkin ruokavalioon sopivia. Herne on myös hyvä K-vitamiinin ja C-vitamiinin lähde, eli se on kasvistenkin ryhmässä erinomaista terveysruokaa.

Mainos alkaa
Mainos päättyy

Herneitä saa tänä vuonna myyntikojuilta ja kaupoista pitkälle elokuuhun. Herneen vitamiinit ja ravintoaineet tosin kestävät hyvin myös pakastuksen ja kuivauksen, joten terveysvaikutukset herneistä saa ympäri vuoden, vaikka tuoreena kasvista ei olisikaan saatavilla.

Lisää aiheesta tilaajille:

Pieni paketti, suuri sisältö - herne on melkoinen terveyspommi

  • Kuuntele Iskelmä Rexiä verkossa
  • Kuuntele Radio City Joensuuta verkossa