Maanantai, 24.9.2018 
Alvar, Auno
×

Varoitus

JUser: :_load: Käyttäjää ei pystytty lataamaan tunnuksella: 155

Ruoka

Oliiviöljy pitää pintansa ruuanlaittajien suosikkina

Suomalainen käyttää vuodessa yli viisi kiloa kasvisöljyjä. Kasvisöljyjen käyttö on lisääntynyt yli 50 prosentilla viimeisen 25 vuoden aikana. Ruuanlaittoöljyjen kiistaton kuningas, oliiviöljy onkin saanut viime vuosina rinnalleen lukuisia haastajia.

Kauppojen hyllyt täyttyvät erilaisista öljyistä, varsinkin kylmäpuristetut eli niin sanotut neitsytöljyt ovat nyt muotia.

Neitsytöljyä valmistetaan puristamalla esimerkiksi oliivin hedelmälihaa mekaanisesti, hitaasti ja alhaisessa lämpötilassa.

Öljyyn ei sekoiteta mitään lisäaineita, eikä sitä kuumenneta valmistusprosessissa.

Se, onko tuote ekstra neitsytoliiviöljyä vai neitsytoliiviöljyä, määräytyy öljyssä olevien vapaiden rasvahappojen määrän mukaan. Mitä vähemmän niitä on, sen laadukkaampi tuote.

Kotimaisista öljyistä tuttuja ovat tietenkin rypsi- ja rapsiöljy.

Ne ovat jopa oliiviöljyä terveellisempiä, sillä ne sisältävät enemmän hyviä Omega-rasvahappoja. Rypsiöljyn on myös havaittu laskevan fibrinogeeniarvoja, eli auttavan muun muassa aivoinfarktiin, diabetekseen ja dementiaan.

Mutta kuten on kaiken ruuan kanssa, niin myös öljyjen terveellisyydestä väännetään jatkuvasti kättä. Terveysväitteillä pyritään usein edistämään myyntiä tai omaa ruokafilosofiaa.

Eritoten kookosöljystä ollaan kahta mieltä: valmistajat korostavat sen terveysvaikutuksia, mutta asiantuntijat neuvovat välttämään sitä, sillä vaikka se on kasvisrasvaa, on se kovaa rasvaa.

Mutta jos mitä tahansa ruokaöljyä käyttää normaalina osana ruuanlaittoa, eikä juo pullotolkulla, maku on terveysvaikutuksia tärkeämpää.

Esimerkiksi sinällään hyvänmakuiset rapsit ja rypsit eivät ainakaan vielä pysty kilpailemaan oliiviöljyjen monipuolisten, hentojen makuvivahteiden kanssa. Makuasia tietysti sekin.

Jo mainittujen öljyjen lisäksi kauppojen hyllyiltä löytyy muun muassa avokadoöljyä, seesamiöljyä ja erilaisia pähkinäöljyjä.

Jokaisella öljyllä on oma makunsa ja luonteensa, ja sen takia ne sopivat eri ruokiin ja erilaisiin käyttötarkoituksiin.

Vahvan makuiset öljyt, kuten seesamiöljy, eivät sovi perinteiseen leivontaan niin hyvin kuin vaikkapa kookosöljy tai -rasva.

Oman suosikkinsa löytää vain kokeilemalla, mutta jos esimerkiksi aasialaisessa ruokareseptissä neuvotaan käyttämään seesamiöljyä, tulee sitä käyttää, muuten ruuan maku muuttuu oleellisesti.

Yksi oliiviöljyn vahvuus verrattuna muihin kasvisöljyihin on sen monikäyttöisyys: se sopii niin leivontaan kuin salaatteihin ja ruuanlaittoon.

Ekstra neitsytoliiviöljy kannattaa kuitenkin säästää salaatteihin ja kylmiin ruokiin. Koska sitä ei ole puhdistettu, ei se kestä kuumuutta yhtä hyvin kuin pidemmälle prosessoidut öljyt.

Neitsytöljyt alkavat savuta 190 asteessa, menettävät terveelliset ominaisuutensa ja alkavat helposti maistua kitkerältä. Mitä parempi ja terveellisempi öljy, sen huonommin se sopii kuumalla pannulla paistamiseen. Puhdistettu eli kevytoliiviöljy on omiaan paistamiseen mutta ei ole niin maukas.

Neitsytrypsiöljyn savuamispiste on 210 asteen luokkaa, joten se sopii neitsytoliiviöljyä paremmin kovalla kuumuudella paistamiseen.

Aina toimiva niksi paistamiseen kuin paistamiseen on laittaa pannulle nokare voita ja loraus haluamaansa öljyä.