play

Saksalaislehti Die Welt lisätty Venäjällä kiellettyjen uutissivustojen listalle – suomalaismedioista kielletty ainakin Yle, HS ja Ilta-Sanomat

Marina Ovsjannikova (kyltin kanssa takana) on nykyään Die Welt -lehden toimittaja. LEHTIKUVA/AFP/Channnel One

Marina Ovsjannikova (kyltin kanssa takana) on nykyään Die Welt -lehden toimittaja. LEHTIKUVA/AFP/Channnel One

STT-Lehtikuva

Saksalaislehti Die Weltin verkkosivut on estetty Venäjällä, kertoivat venäläiset uutistoimistot sunnuntaina.

Pääsy uutissivustolle evättiin Venäjän sääntelyviranomaisen pyynnöstä. Uutistoimisto AFP:n toimittajat kertovat, etteivät he päässeet saksalaislehden verkkosivuille älypuhelimillaan tai tietokoneillaan.

Venäjän kieltämien länsimaisten uutissivustojen lista on kasvanut sen jälkeen, kun maa hyökkäsi Ukrainaan helmikuun lopulla.

Useat länsimaiset uutissivustot ovat alkaneet hyökkäyssodan myötä kirjoittamaan uutisia myös venäjän kielellä. Venäjä itse sensuroi vahvasti omien medioidensa uutisia ja hyökkäyssodasta levitetään valtion medioissa propagandaa. Suurin osa riippumattomista tiedoista on tukahdutettu Venäjällä.

Mainos alkaa
Mainos päättyy
Mainos alkaa
Mainos päättyy

Venäjänkieliset artikkelit veivät suomalaisia uutissivustoja Venäjän kieltolistalle

Ylen verkkosivuille ei enää pääse Venäjällä, kertoi Ylen uutiset kesäkuun alussa. Esimerkiksi Ylen suomen-, venäjän-, ruotsin- ja englanninkielisten uutisten sivuille ei enää pääse.

Lisäksi Venäjällä kiellettyjen uutissivustojen rekisterissä ovat ainakin Helsingin Sanomat ja Ilta-Sanomat. Syynä estoon ovat medioiden venäjänkieliset artikkelit, joissa kerrotaan Venäjän toimista Ukrainassa.

Myös nyt kieltolistalle lisätty Die Welt on julkaissut hyökkäyssodan alkamisen jälkeen venäjänkielisiä artikkeleita.

Mainos alkaa
Mainos päättyy
Mainos alkaa
Mainos päättyy

Die Welt kertoi huhtikuussa ottaneensa palkkalistoilleen venäläisen toimittajan Marina Ovsjannikovan. Hän nousi julkisuuteen protestoituaan Ukrainan sotaa vastaan Venäjän television suorassa uutislähetyksessä. Ovsjannikova ilmestyi maaliskuussa Venäjän television pääuutislähetyksen uutisankkurin taakse pidellen kylttiä, jossa luki: "Ei sotaa. Lopettakaa sota, älkää uskoko propagandaa, täällä he valehtelevat teille. Venäläiset sotaa vastaan".

29 brittitoimittajaa "mustalle listalle"

Venäjällä rajoitettujen uutissivustojen joukossa ovat lisäksi ainakin BBC:n venäjänkieliset sivut sekä saksalainen Deutsche Welle.

Länsimaisten uutissivustojen kieltojen lisäksi Venäjä on muun muassa lisännyt 29 brittitoimittajaa "mustalle listalle". Useat BBC:n, Financial Times -lehden ja Guardian-lehden toimittajat saivat maahantulokiellon Venäjälle kesäkuussa.

Mainos alkaa
Mainos päättyy

Listalla olevat brittitoimittajat ovat olleet mukana väärän ja yksipuolisen tiedon tarkoituksellisessa levittämisessä Venäjästä sekä Ukrainan ja Donbassin alueen tapahtumista, Venäjän ulkoministeriö väitti tiedotteessaan.

uusimmat

Haemme jutun kohta
Haemme jutun kohta
Haemme jutun kohta
Haemme jutun kohta

Luetuimmat

Haemme jutun kohta
Haemme jutun kohta

Haemme jutun kohta
Haemme jutun kohta

LÄHETÄ KUVA TAI VIDEO

Näitkö jotain mielenkiintoista? Lähetä kuva! Voit lähettää Karjalaiselle uutiskuvien ja - videoiden lisäksi ajankohtaisia kuvia, jotka ovat hienoja, mielenkiintoisia, hauskoja tai kertovat erikoisista asioista.

phone

Toimitus, uutisvihjeet:

010 230 8110

email

toimitus@karjalainen.fi