play

Charles Leclerc taisteli voittoon Itävallan gp:ssä – toiseksi sijoittunut Max Verstappen jatkaa MM-sarjan johdossa

Ferrarin Charles Leclerc ajoi dramaattisen voiton formula 1:n MM-sarjan 11. kilpailussa Itävallan gp:ssä. LEHTIKUVA/AFP

Ferrarin Charles Leclerc ajoi dramaattisen voiton formula 1:n MM-sarjan 11. kilpailussa Itävallan gp:ssä. LEHTIKUVA/AFP

STT-Lehtikuva

Ferrarin Charles Leclerc juhli sunnuntaina Itävallan Spielbergissä ääni väristen kauden kolmatta voittoaan formula 1:n MM-sarjassa. Leclerc teki jo 12. kierroksella ratkaisevan ohituksen paalulta startanneesta Max Verstappenista, mutta voitto ja jopa Leclercin terveys olivat vakavasti uhattuna kilpailun viime kierroksilla.

Leclercin auton jarrupoljin tuntui oudolta, eikä kaasu vapautunut täysin radan hitaimmissa kohdissa. Polkimen "hirttäminen" vaikutti myös vaihdelaatikon toimintaan.

–  Pelotti. Olin todella peloissani, Leclerc huokaili V Sport 1:n lähetyksessä varikkopuhelimeen päästyään ruutulipulle.

Leclerc pelastui tukalasta tilanteesta voittajaksi 1,5 sekunnin erolla Verstappeniin ja nousi samalla MM-sarjassa Verstappenin jälkeen toiseksi.

Mainos alkaa
Mainos päättyy
Mainos alkaa
Mainos päättyy

Leclercin tallikumppanin Carlos Sainzin kilpailu oli yhtä dramaattinen, mutta päättyi keskeytykseen. Sainz valmistautui kamppailuun kakkossijasta Verstappenin kanssa, kun hänen autonsa kärsi moottoririkon ja syttyi rajusti palamaan radan syrjässä.

Mercedeksen seitsenkertainen maailmanmestari Lewis Hamilton nousi samalla kilpailussa kolmanneksi.

Alonso yllätti lopussa

Valtteri Bottas oli tuomittu Alfa Romeon voimayksikön vaihdon takia viimeiseen lähtöruutuun. Alfa Romeo taktikoi ja päätti lähettää suomalaisen matkaan varikolta, mikä mahdollisti muutokset auton säätöihin ennen kilpailua.

Mainos alkaa
Mainos päättyy
Mainos alkaa
Mainos päättyy

Ajatus oli vaihtaa autoon muun muassa pienempi takasiipi suoranopeuksien ja ohitusmahdollisuuksien parantamiseksi. Kilpailun lopussa taktiikka näytti nerokkaalta, kun Bottas nousi pistesijoille. Sitten Alpinen veteraani Fernando Alonso pudotti hänet tylysti 11:nneksi.

–  Olipa lähellä, Bottas harmitteli lipeämistään pistesijoilta.

–  En usko, että olisimme voineet tehdä mitään toisin. Teimme kaikki oikeat peliliikkeet, mutta vauhti ei vain aivan riittänyt.

Alfa Romeon toinen taktinen siirto oli kutsua Bottas renkaidenvaihtoon jo seitsemännellä kierroksella. Alonsolla oli lopussa rengasetu myös sen ansiosta, että Bottas oli käynyt sitä ennen ankaran kamppailun Alex Albonia vastaan.

Mainos alkaa
Mainos päättyy

–  Fernando tuli lujaa tuoreilla renkailla. Omista renkaista ei ollut siinä vaiheessa paljoakaan jäljellä. Fernando pääsi ärsyttävästi edelle viimeisellä kierroksella, ei voinut mitään, Bottas totesi.

Vauhtia jäi varastoon

Bottas odotti, että Alfa Romeo olisi ollut nähtyä nopeampi Spielbergin radalla. Se vaivasi häntä kilpailun jälkeen.

–  Tuntui, että vauhtia puuttui hieman. Odotin vähän parempaa, joten täytyy selvittää mistä se johtui, Bottas jatkoi.

–  Kisa ei ollut huono, kun olin nousta varikkostartista pisteille, mutta aavistuksen jäi vauhtia uupumaan.

Verstappen johtaa kauden puolivälissä MM-sarjaa 38 pisteen erolla Leclerciin. Itävallan gp:n keskeyttänyt Verstappenin Red Bull -tallitoveri Sergio Perez tipahti kolmanneksi.

Itävallassa viidenneksi sijoittunut Esteban Ocon pudotti Bottaksen MM-pisteissä yhdeksänneksi.

MM-sarjan seuraava kilpailu Ranskan gp ajetaan 24. heinäkuuta Paul Ricardin radalla Le Castellet'ssa.

uusimmat

Haemme jutun kohta
Haemme jutun kohta
Haemme jutun kohta
Haemme jutun kohta

Luetuimmat

Haemme jutun kohta
Haemme jutun kohta

Haemme jutun kohta
Haemme jutun kohta

LÄHETÄ KUVA TAI VIDEO

Näitkö jotain mielenkiintoista? Lähetä kuva! Voit lähettää Karjalaiselle uutiskuvien ja - videoiden lisäksi ajankohtaisia kuvia, jotka ovat hienoja, mielenkiintoisia, hauskoja tai kertovat erikoisista asioista.

phone

Toimitus, uutisvihjeet:

010 230 8110

email

toimitus@karjalainen.fi