Tulosta tämä sivu
Kotimaa

Näin kevennät selän rasitusta kevään puutarhatöissä

Puutarhatöissä kierrytään, nostellaan, kyykistellään ja kumarrellaan, muistuttaa Selkäliitto, joka suosittelee kevyttä verryttelyä ennen töiden aloittamista.

Selkäliitto huomauttaa, että töitä voi jakaa useammalle päivälle, joten kaikkea ei tarvitse tehdä heti.

- Selkä pitää vaihtelevasta tekemisestä ja työn tauottamisesta, liitto toteaa opastiedotteessaan.

Mainos alkaa
Mainos päättyy

Kitkemistä voi helpottaa vaikka istumalla matalalla jakkaralla. Toinen selkäystävällinen vaihtoehto on polvistuminen pehmeälle alustalle toisen tai molempien polvien varaan.

Kun pilkotaan puita ja oksia, sahapukin tulisi olla sopivan korkea. Puita hakatessa voi ottaa korkeamman pölkyn.

- Siirtele raskaampia puita nostamalla yhtä päätä kerrallaan, jolloin paino puolittuu.

Ruohonleikkuria tulisi työntää ikään kuin jaloilla ja koko vartalolla.

- Vältä niskan kuormitusta pitämällä pää pystyssä ja katse etuviistossa, Selkäliitto neuvoo ruohonleikkaajia.

Jos haravoiminen onnistuu ilman riuhtomista, se kannattaa. Käytä koko vartaloa lonkista asti.

- Vaihda välillä toinen jalka eteen ja käytä kehon molempia puolia haravoidessa. Venytä välillä kylkiä kurkottamalla käsiä yläviistoon syvään hengittäen. Pidä pää pystyssä ja suuntaa katse mieluummin etuviistoon kuin varpaisiin, liitto neuvoo haravoijia.

Selkäliitto huomauttaa, että on parempi kantaa kahta pientä multaämpäriä tai säkkiä kuin yhtä isoa. Käytä jalkalihaksia.

- Kun nostat säkkiä, aktivoi keskivartalo ja pidä taakka lähellä vartaloa koko noston ajan. Ojenna selkää ja avaa rintakehä, ettet painu kumaraan.

Kurottelua vaativissa töissä, kuten pensaiden ja oksien leikkaamisessa, selkää säästetään tikkailla ja jatkovarsilla.

- Ota jaloilla tukeva asento, jolloin saat koko vartalon töihin, liitto sanoo.

Lapioidessa olisi hyvä kyykistyä koukistamalla polvia ja lonkkia.

- Nosta maata pitämällä toisella kädellä kiinni lapion varren alaosasta. Siirrä jalkojasi siten, että pystyt laskemaan kuorman lähellä vartaloa haluamaasi paikkaan. Jos heität multaa sivulle, käytä koko vartalon liikettä polvia ja lonkkia ojentamalla. Vältä vartalon kiertämistä raskaita lapiollisia nostaessasi, sillä se kuormittaa välilevyjä, kuuluu Selkäliiton ohje.