Lauantai, 20.4.2019 
Nella, Lauha
Kotimaa

Automatka edessä? Näin vältät niska- ja selkäkivut

  • Karjalainen
Autossa matkustaessa maisema vaihtuu, mutta ihminen ei liiku juuri lainkaan. Pitkä matka voi olla selälle ja niskalle koettelemus, eikä pitkä liikkumattomuus tee muutenkaan hyvää. Siksi ajoasento kannattaa panna kuntoon ja matka katkaista jaloittelutaukoihin.

Näillä Selkäliiton ohjeilla niskan ja selän jumiutumista voi välttää:

1. Istu penkin perälle niin, että selkä saa hyvän tuen selkänojasta. Jos auton istuimessa ei ole hyvää selkätukea, voi selän taakse panna erillisen tuen, tyynyn tai rullatun pyyhkeen estämään alaselän liiallista pyöristymistä.

Mainos alkaa
Mainos päättyy

2. Älä aja hartiat korvissa. Rentouta niska-hartiaseudun lihaksia ajon aikana, niskatuen käyttö auttaa.

3. Älä purista rattia liian tiukasti.

4. Pidä lepotaukoja riittävän usein, vähintään kahden tunnin välein.

5. Tee pysähdysten aikana vetreyttäviä ja venyttäviä liikkeitä. Pumppaa hartioita ylös-alas, pyöritä olkapäitä. Selän taivutus korostetusti taaksepäin on hyvä vastaliike ajoasennolle.

6. Jaloittele tauolla. Tee pieni kävelylenkki tai jumppaa. Pienikin liikuntahetki tekee hyvää.

7. Nauti taukokahvit seisten.

  • Kuuntele Iskelmä Rexiä verkossa
  • Kuuntele Radio City Joensuuta verkossa