Maanantai, 19.8.2019 
Mauno, Maunu
Kotimaa

Kolme vai seitsemän viikossa? Kananmunien maksimimäärästä on erimielisyyttä, mutta itselle terveellisen määrän selvittäminen ei ole mahdotonta

  • STT
Mene munalla töihin, julisti mainoskampanja rapiat 20 vuotta sitten, kun Suomen Kananmunapakkaamoiden yhdistys ja Finfood yrittivät nostaa kananmunien menekkiä. Sittemmin ääni on muuttunut munakellossa ja huoli kananmunan kolesterolista kasvanut.

Nousevatko kolesteroliarvot vaaralliselle tasolle, jos ahtaa koko pääsiäisen kananmunia? Monessako munassa menee terveellinen raja?

Suomessa ylin auktoriteetti asiassa on Valtion ravitsemusneuvottelukunta ja sen julkaisemat ravitsemussuositukset. Niiden mukaan kolesterolia alentavassa ruokavaliossa ja valtimotauteihin sairastuneilla kananmunan keltuaisen käyttöä on hyvä rajoittaa noin 3–4 kappaleeseen viikossa.

Mainos alkaa
Mainos päättyy

Oman kolesterolin voi mittauttaa esimerkiksi terveyskeskuksessa. Jos ei sairasta valtimotautia, osviittaa riskistä antavat omat sukulaiset.

–  Jos on lähisuvussa, vanhemmilla tai sisaruksilla valtimosairauksia ja niitä hoidetaan, se kyllä kertoo jotain, sanoo ravitsemuksen erikoistutkija Heli Kuusipalo Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksesta (THL) STT:lle.

20 munaa pääsiäisenä ei tee hallaa

Riskiryhmään kuuluvien 3–4 kappaleen kananmunakatto vaikuttaa selvältä. Mutta kun puhutaan muista suomalaisista, joilla ei ole sukurasitetta tai kolesteroliongelmia, asia ei ole yhtä yksinkertainen.

–  Meillähän ei ole tutkimustietoa siitä, minkä määrän voi syödä silloin huoletta, sanoo ravitsemusasiantuntija Tuija Pusa Sydänliitosta.

Kananmunarajoituksia pitäisikin noudattaa varmuuden vuoksi, THL:n Kuusipalo sanoo.

Itä-Suomen yliopiston seurantatutkimuksen perusteella turvallinen määrä on kuitenkin yksi kananmuna päivässä eli seitsemän viikossa. Ero viralliseen suositukseen johtuu virallisen suosituksen varovaisuudesta, sanoo ravitsemusepidemiologian dosentti Jyrki Virtanen Itä-Suomen yliopistosta.

–  Mieluummin ollaan liian varovaisia kuin leväperäisiä, Virtanen sanoo.

Ravitsemussuositusten idea onkin hyödyttää mahdollisimman suurta osaa väestöstä.

–  Ja suomalaisilla on geeneissä korkea riski sairastua sydän- ja verisuonitauteihin, Kuusipalo sanoo.

Nyrkkisääntö sopivasta kananmunamäärästä on siis asiantuntijasta riippuen 3–7 viikossa. Tästä päästään kuitenkin seikkaan, josta asiantuntijat ovat yhtä mieltä: kokonaisuus ratkaisee.

–  Jos vaikka pääsiäisen aikana syö 20 munaa viikossa, mutta yleensä munien syönti on 3–4 viikon aikana, niin se on järkevää käyttöä. Ei yhden sesongin munansyönnillä tee hallaa suuntaan tai toiseen, Kuusipalo sanoo.

Kananmuna ei olekaan tärkein kysymys

Kaikista tärkein asia on kuitenkin se, mitä syö kananmunien lisäksi.

–  Ei kananmuna ole ainoa, joka kolesteroliin vaikuttaa, eikä varmaan edes se merkittävin. Rasvan laatu ja kuidun määrä ovat merkittävämpiä, paljon enemmän kuin kananmunien syönti, Virtanen sanoo.

Kolesterolia on eläinperäisissä tuotteissa, kananmunan lisäksi erityisesti rasvaisissa maitotuotteissa, kuten kermassa ja voissa, sekä lihassa ja kalassa eri määriä lajista riippuen. Täysjyvätuotteiden kuitu puolestaan sitoo kolesterolia. Perinteisten terveellisen ruokavalion vinkkien noudattaminen nostaa siis kananmunatoleranssia, mutta jos syö kolesterolin kannalta miten sattuu, kananmunienkin kanssa täytyy olla tarkkana.

–  On aika hyvä sääntö, että kun valitsee maitovalmisteet vähärasvaisina ja rasvattomina ja syö kasvispainotteisesti, niin terveellä ihmisellä voi hyvinkin olla sitä kananmunaa vähän liberaalimmin kuin 3–4, mutta kokonaisuus ratkaisee, Pusa sanoo.

Ei keltuaista roskikseen

Viime vuosina kananmunan asemaan on vaikuttanut vahvistavasti proteiinitrendi.

– Nykyiset proteiinin liikasyöntiruokavaliot ovat olleet huolestuttavia. Joillakin kuntosaleilla on myyty munakennoja ja joku bodaaja saattaa syödä tiun munia siinä uskossa, että se lisäisi lihasmassan määrää, mutta sehän ei edes pidä paikkaansa, Kuusipalo sanoo.

Kolesterolia on vain keltuaisessa. Jos syö vain valkuaisen, keltuaista ei kuitenkaan kannata heittää pois.

–  Se on eettisesti ja luonnonvarojen kannaltakin hölmö juttu. Kananmunan keltuaisessa on paljon hyviä ravintoaineita, Kuusipalo sanoo.

Yksi vaihtoehto on syöttää keltuainen koiralle.

Kananmunan ja muiden eläinperäisten tuotteiden syöntisuosituksissa näkyy yhä vahvemmin myös ympäristö- ja ilmastonäkökulma. Ympäristöjärjestö WWF:n tuoreen ilmastoystävällisen ruokasuosituksen mukaan kananmunia voi syödä korkeintaan kuusi kuukaudessa.

Ympäristönäkökulmasta kananmuna voi kuitenkin olla hyvä vaihtoehto, jos sillä korvaa esimerkiksi punaisen lihan syöntiä tai muuta ilmastovaikutuksiltaan haitallisempaa tuotetta.

  • Kuuntele Iskelmä Rexiä verkossa
  • Kuuntele Radio City Joensuuta verkossa