Perjantai, 6.12.2019 
Niilo, Niko
×

Varoitus

JUser: :_load: Käyttäjää ei pystytty lataamaan tunnuksella: 1322

Kotimaa

Pelkäätkö olevasi rapakunnossa? Tee näin lihaskuntotesti kotona - kuvasarja ja viitearvot

Moni jättää työpaikan tarjoaman lihaskuntotestin tekemättä, koska pelkää totuuden kuulemista, liikuntaneuvoja Aleksi Inkinen kertoo.

Jos helpottaa, totuutta ei tarvitse jakaa liikuntaohjaajan kanssa, vaan testin voi tehdä myös yksin kotioloissa. Oheisessa kuvagalleriassa Inkinen esittelee lihaskuntotestin, jonka pystyy tekemään lähes kokonaan ilman apuvälineitä.

Inkinen painottaa, ettei testiä kannata tehdä, jos liikkeen alku- tai loppuasennossa koskee johonkin.

- Esimerkiksi selkäongelmat saattavat haitata kyykyissä ja vatsapunnerruksissa, kun taas olkapäävaivat voivat haitata käsipunnerruksia.

Kullekin testille on omat viitearvonsa, joihin voi peilata omaa suoritustaan. Viitearvot on kehitetty testaamalla erilaisia ihmisryhmiä, jolloin keskinkertainen taso on keskiarvo heidän tuloksistaan.

Inkisen mukaan testattavan pitäisi pyrkiä minimissään keskinkertaiseen tasoon. Se on hänen mukaansa hyvinvoinnin kannalta riittävä lihaskunnon taso, mutta hän ei suosittele tyytymään siihen.

- Parempi lihaskunto vaikuttaa myös psyykkisen kuntoon, sillä siitä saa mielihyvää, Inkinen perustelee.

Lue lisää perjantain Karjalaisesta.

Kiinnostuitko? Klikkaa ja kokeile Digi-Karjalaista 5€ 5 viikkoa
  • Kuuntele Iskelmä Rexiä verkossa
  • Kuuntele Radio City Joensuuta verkossa