Perjantai, 15.11.2019 
Janika, Janita
×

Varoitus

JUser: :_load: Käyttäjää ei pystytty lataamaan tunnuksella: 1322

Kotimaa

Älä syö suolaa yli tarpeen - Saantisuositus täyttyy muun muassa näillä

Arkistokuva Arkistokuva

Jopa 80 prosenttia päivittäisestä suolasta tulee elintarvikkeista piilosuolana. Aikuisella suolan saantisuositus on enintään viisi grammaa päivässä. Lapsilla suositus on alle kolme grammaa päivässä.

Ruoankäyttötutkimusten mukaan suomalaisten suolan käyttö on lisääntynyt ja samalla verenpainetasot ovat lähteneet nousuun.

Eineksien ja voileipien varaan ruokavalionsa rakentavien kannattaa kiinnittää erityistä huomiota pakkausselosteisiin ja suolan saantiin, sillä suurimmat piilosuolan lähteet ovat leipä, juustot, mausteseokset, runsassuolaiset naposteltavat sekä makkarat ja leikkeleet.

- Noin kolmasosa päivittäisestä suolasta saadaan leivästä ja toinen kolmannes leivänpäällisistä, Marttojen ravitsemusterapeutti Kirsi Rissanen valottaa.

Rissanen kehottaakin lukemaan pakkausselosteet tarkkaan.

- Esimerkiksi leivissä on yleisesti 1,2 prosenttia suolaa. Sydänliitto kehottaa vaihtamaan 0,7 prosenttia suolaa sisältävään leipään. Jos syö leipää kuusi palaa päivässä ja vaihtaa vähäsuolaisempaan leipään, suolan vuosittainen saanti pienenee miltei 400 grammaa, Rissanen antaa esimerkin.

Suolan saantisuositus, enintään viisi grammaa päivässä, täyttyy muun muassa näistä:

2 grillimakkaraa (4,6 g) ja 2 teelusikallista sinappia (0,3 g) = 4,9 g suolaa

Valmishampurilainen (3,9 g), 20 grammaa ketsuppia (0,5 g) ja 80 grammaa kurkkusalaattia (0,6 g) = 5 g suolaa

Annos fetasalaattia, annoskoko 300 grammaa (4,5 g suolaa) ja hapankorppu (0,3 g) = 4,8 grammaa suolaa

Lue lisää keskiviikon Karjalaisesta.

Kiinnostuitko? Klikkaa ja kokeile Digi-Karjalaista 5€ 5 viikkoa
  • Kuuntele Iskelmä Rexiä verkossa
  • Kuuntele Radio City Joensuuta verkossa