Lauantai, 20.4.2019 
Nella, Lauha
Maakunta

Huono ryhti voi aiheuttaa selkäkipuja - koskaan ei ole liian myöhäistä opetella ryhdikäs asento

  • Karjalainen
Huono ryhti voi johtaa selkäkipuihin. Fysioterapeutti Heli Kalliokoski Fysioterapia Sulavista näyttää, kuinka liian matala työtaso johtaa selän pyöristymiseen. Huono ryhti voi johtaa selkäkipuihin. Fysioterapeutti Heli Kalliokoski Fysioterapia Sulavista näyttää, kuinka liian matala työtaso johtaa selän pyöristymiseen.
Vuosikausia jatkunut huono ryhti ja huonot työasennot eivät tarkoita, etteikö hyvään ryhtiin voisi enää oppia. Ryhdikkyyden opettelu ei ole koskaan myöhäistä, kannustaa työfysioterapeutti Sirpa Ujala-Lavikainen joensuulaisesta Fysioterapia Sulavista.

Huonosta ryhdistä ja asennoista voi seurata lihasepätasapainoa, joka voi oireilla kipuina ja johtaa liikkeiden rajoittumiseen. Moni voisi ehkäistä selkäkipuja korjaamalla ryhtinsä ja liikkumalla enemmän, muistuttaa tällä viikolla vietettävä valtakunnallinen Selkäviikko.

Selkärankaa itsessään ei voi muuttaa, mutta ryhtiä on mahdollista korjata lihaksia vahvistamalla ja venyttämällä.

Mainos alkaa
Mainos päättyy

Vaikka liikunta olisi osa jokapäiväistä elämää, on ryhdikkään istuma-asennon ylläpitäminen vaikeaa. Avuksi voi ottaa vaikka peilin, josta oman asennon voi tarkistaa. Toinen tapa muistuttaa itseään on laittaa selkään kinesioteippiä, joka kiristää, kun selkä pyöristyy tai liimata tietokoneen näytön laitaan muistilappu huomauttamaan: vie olkapäät taakse!

Hyvän ryhdin lähtökohta on keskivartalo, josta korjausliikkeidenkin pitäisi alkaa.

–  Kun pitää vatsan tiukkana, niin loput tulevat perässä. Keskivartalon tukirakenne on tärkeää pitää kunnossa, Ujala-Lavikainen sanoo.

Lue lisää keskiviikon Karjalaisesta.

  • Kuuntele Iskelmä Rexiä verkossa
  • Kuuntele Radio City Joensuuta verkossa