Torstai, 18.10.2018 
Säde, Satu
Maakunta

Liikunnan teho muistisairauksien ehkäisyssä jopa 60 prosenttia

  • Saija Kauhanen
  • Kimmo Kirves
Neurologian apulaisylilääkäri Anna Maija Saukkonen muistuttaa muistisairaus-diagnoosin saaneille, ettei ihminen muutu terveestä sairaaksi yhdessä päivässä. – Elämä voi jatkua ihan hyvänä, jos ihminen kiinnittää huomiota elintapoihinsa. Neurologian apulaisylilääkäri Anna Maija Saukkonen muistuttaa muistisairaus-diagnoosin saaneille, ettei ihminen muutu terveestä sairaaksi yhdessä päivässä. – Elämä voi jatkua ihan hyvänä, jos ihminen kiinnittää huomiota elintapoihinsa.
Yli 65-vuotiaista joka kolmannella on muistioireita. Jos muistitarkastuksessa hälyttää mutta arki sujuu, noin puolella kehittyy muistisairaus seuraavan viiden vuoden aikana.

Muistisairauksiin ei ole ennaltaehkäisevää lääkettä, mutta sitä voidaan ehkäistä elintavoilla. Eniten muistisairautta voidaan ehkäistä liikunnalla.

- Liikunta on oikeastaan ainut asia, jolla muistisairautta voidaan tutkitusti ehkäistä ja sen teho on peräti 60 prosenttia. Liikuntaan pätee helppo sääntö: aerobista liikuntaa, kuten kävelyä tai hölkkää, vähintään kaksi ja puoli tuntia viikossa sekä lihaskuntoa tunti, vahvistaa neurologian apulaisylilääkäri Anna Maija Saukkonen Pohjois-Karjalan keskussairaalasta.

Mainos alkaa
Mainos päättyy

Riskitekijät ovat samat kuin sydänvaivoissa.

- Korkea verenpaine, diabetes, tupakointi, syvän unen puute ja niukka liikunta edistävät muistisairauden syntyä. Aivoinfarkti kasvattaa muistisairauden riskiä 25 prosenttia, Saukkonen sanoo.

Muistihäiriöt ja niiden hoito on aiheena Siunsoten asukasillassa tiistaina kello 17-19 keskussairaalan M-talon auditoriossa. Seuraavassa asukasillassa 23.10. on aiheena sydänvaivat.