Sunnuntai, 7.6.2020 
Suvi, Roope, Robert
Maakunta TILAAJILLE

Jalkaterän virheasento voi jumittaa koko kehon - urheilufysioterapeutti opastaa, kuinka välttää vammat

  • Saija Kauhanen
Urheilufysioterapeutti Valtteri Paavola ja kuntohoitaja Sari Sukuvaara muistuttavat, että kehon tasapaino lähtee jalkapohjasta. Jalkojen niveliä ja lihaksia voi harjoittaa esimerkiksi paljasjalkamatolla, joka matkii hiekkaa ja metsää. Urheilufysioterapeutti Valtteri Paavola ja kuntohoitaja Sari Sukuvaara muistuttavat, että kehon tasapaino lähtee jalkapohjasta. Jalkojen niveliä ja lihaksia voi harjoittaa esimerkiksi paljasjalkamatolla, joka matkii hiekkaa ja metsää.

Yksipuolinen harjoittelu, liian pienet kengät ja heikko lihaskunto pilaavat jalkamme.

Lumien sulaessa asvaltti kutsuu taas liikkujaa, ja moni aloittaa esimerkiksi juoksuharrastuksen liian innokkaasti. Ostetaan ehkä lenkkarit, jotka eivät sovi jalkaterän rakenteelle ja juostaan liian usein liian pitkään.

Haluatko lukea koko artikkelin?


Tutustu 5e viisi viikkoa
Digi ja Kaiku 9,95e 1kk

Oletko jo tilaaja? Kirjaudu sisään tästä