Vieraskolumni: Konkurssin jälkeen uusi alku
Suomi tarvitsee uusia yrityksiä ja työpaikkoja enemmän kuin koskaan, mutta lainsäädännössämme on esteitä, jotka estävät henkilöä työllistämästä itsensä yrittäjänä.
Syynä voi olla esimerkiksi aikaisempi konkurssi tai maksuhäiriömerkinnät. Yritys on voinut ajautua konkurssiin koronaepidemian kaltaisessa tilanteessa tai se voi johtua talouden suhdanteista. Joskus myös konkurssi voi johtua yrittäjän sairastumisesta.
Yrityksiä nousee ja yrityksiä kaatuu, eikä konkurssia pitäisi enää Suomessakaan hävetä.
Entisille yrittäjille ja yrittäjäksi haluaville tulisi mahdollistaa uusi alku, ja tähän tarvitaan muutosta.
Oikeusministeriössä on valmisteltu useita esityksiä, joilla parannetaan konkurssin tehneen yrittäjän asemaa. Maksuhäiriömerkintöjen tallennusaikoja ehdotetaan lyhennettäviksi, ja yritystoiminannan tervehdyttämiskeinoja parannetaan. Entisen yrittäjän mahdollisuutta päästä vanhoista yritystoiminnan veloistaan vapaaksi kohtuullisessa asiassa parannetaan.
Kuitenkin esteitä riittää uudelleen yrittäjäksi ryhtymisessä, ja lainsäädännössä on korjaamista.
Yritystoiminnassa tarvitaan tiettyjä peruspalveluja, kuten puhelin- ja Internet-liittymiä, vakuutuksia, pankkitiliä ja peruspankkipalveluita sekä toimitiloja. Yritystoiminnan harjoittaminen ilman näitä voi olla käytännössä mahdotonta.
Yrittämiselle välttämättömien palvelujen saaminen estyy joko kokonaan tai ainakin vaikeutuu merkittävästi, jos henkilöllä on maksuhäiriöitä. Jos velkoja ei kyetä maksamaan kokonaan pois, voivat maksuhäiriömerkinnät estää peruspalvelujen saamisen useiden vuosien ajan.
Velkojienkin näkökulmasta olisi perusteltua, että entinen yrittäjä työllistyi nopeasti uudelleen ja kykenisi maksamaan velkojaan pois nopeasti.
Uusi yritystoiminta ei välttämättä pääse konkurssin jälkeen verottajan ennakkoperintärekisteriin, mitä voidaan pitää useilla toimialoilla merkittävänä yrittämisen esteenä.
Suomessa lanseerattiin kesäkuussa 2021 pienyrittäjille suunnattu Yrittäjän talousapu -palvelu, joka auttaa yrityksiä maksutta talouden suunnittelussa ja ongelmien ratkaisemisessa. Palvelu muodostuu valtakunnallisesta puhelinpalvelusta ja siihen kiinteästi kytkeytyvistä alueellisista palveluista.
Tavoitteena on auttaa yrittäjää tunnistamaan talous- ja maksuvaikeudet, ohjata hänet hakemaan apua ajoissa ja näin välttää turhat konkurssit ja työpaikkojen menetykset. Kun apua tarvitseva yrittäjä soittaa valtakunnalliseen puhelimeen, niin lähes aina hän saa ongelmaansa ratkaisun jo puhelun aikana.
Jos tarvitaan lisäapua, alueelliset koulutetut asiantuntijat jatkavat siitä. Pohjois-Karjalassa tätä apua tarjoavat Pohjois-Karjalan Yrityskummit.
merja.blomberg@yrittajat.fi
Kirjoittaja on Pohjois-Karjalan Yrittäjien toimitusjohtaja.
uusimmat
Tarinat
Tarinat
Luetuimmat
LÄHETÄ KUVA TAI VIDEO
Näitkö jotain mielenkiintoista? Lähetä kuva! Voit lähettää Karjalaiselle uutiskuvien ja - videoiden lisäksi ajankohtaisia kuvia, jotka ovat hienoja, mielenkiintoisia, hauskoja tai kertovat erikoisista asioista.
Whatsappilla:
Numeroon 050 3500 245
Toimitus, uutisvihjeet:
010 230 8110
toimitus@karjalainen.fi